Vissen op Rolletjes (Deel 1)
Door Arjan Terpstra
Voor mij is één van de fijnste dingen van het vissen het kunnen gaan en staan waar je wil. Gewoon lekker je intuïtie volgen. Vaak in het stilzwijgende gezelschap van een goede vriend, maar ook wel eens lekker alleen. Soms gewoon vissend vanaf de kant en soms vissend vanuit de boot.
Werpend vissen en vliegvissen op snoek is wat ik het liefste doe. Vissen met de boot is dan wel wat meer gedoe, maar is ook intensiever qua visbeleving. Één dag op het water met je eigen boot voelt voor mij al als een paar dagen weg. Helemaal opgeladen kom ik dan weer thuis.
Graag meer van dit.
Het valt mij op dat het erg goed gaat met onze hengelsport Nederland. Dat is natuurlijk positief, maar het heeft ook wel nadelen. Steeds vaker kom ik nu andere roofvissers tegen op mijn vertrouwde stekken. Ook als ik dan toch alleen ben, zie ik dan toch nog verse voetsporen langs het water.
Egoïstisch? Misschien wel, het water is natuurlijk van iedereen en er is ruimte zat. Maar toch vis ik de laatste jaren meer en meer uit de boot. Los van het feit dat je dan natuurlijk geen voetsporen meer ziet, heb ik dan veel meer mogelijkheden. De grote snoeken kennen minder dressuur en veel meer stekken zijn bereikbaar vanuit de boot. Daarnaast kun je lekker snel van stek, techniek of vissoort wisselen.
Een moderne visboot is naast een ‘varend bankstel’ ook nog eens een meters lange tacklebox. Je kan aan materiaal meenemen wat je maar wil en ook voor camera’s, een natje en een droogje is er voldoende ruimte.
Perfect toch? Nee, niet helemaal. Er is een nadeel. Elke bootvisdag begint en eindigt immers met een autorit en traileren. En dat vond ik tot voor kort geen pretje. En volgens mij is dat voor de meeste bootvissers het geval, ook al zal niemand dat snel toegeven.
Los van het feit dat er voor zo’n waterrijk land maar heel weinig trailerhellingen zijn, is het vooral een stressvol gedoe. Ik ben zelf altijd pas rustig als ik op het water zit en de auto en trailer veilig geparkeerd zijn. Dan kan de dag pas echt beginnen. Om vervolgens aan het einde van de dag die stress weer terug te voelen keren. Dat herkent u vast wel.
De schade die ik ooit aan mijn boot heb gehad ontstond door geklungel het traileren. Verder duurde het mij altijd veel te lang. Je wil direct vissen of je moet naar snel huis.
Zeker als er ook nog anderen achter je wachten om na jou te kunnen traileren dan voel je die druk nog eens extra. Ik ken ook verhalen van vismaten die elkaar nooit meer wilden zien na miscommunicatie bij een chaotische trailersessie.
Een jaar geleden bleek dat mijn oude trailer nu echt aan vervanging toe was. Roest, geen rollers maar schuifbalken met tapijt. Een frustratie was ook dat veel trailerhellingen niet ver genoeg onder water doorliepen. Daardoor kon ik de trailer niet vergenoeg in het water krijgen.
Dus ben ik mij gaan verdiepen in boottrailers. Nu is mijn boot een Nitro Bass boat en niet de gemiddelde visboot, maar in mijn zoektocht naar de voor mij perfecte trailer heb ik de afgelopen kennis opgedaan die volgens mij ook voor eigenaren van andere typen visboten waardevol is. Ik denk namelijk dat we allemaal bijna dezelfde eisen stellen aan de perfecte visboot trailer.
Liever nooit dit.
Het eerste dat ik gedaan heb is een lijstje met tien ‘no stress’ eisen aan de trailer opstellen:
1. Alleen kunnen traileren door een goede centreerset. Ook bij zijwind en trailerhellingen zonder steiger. (Zoals op het Wolderwijd)
2. Boot muurvast op de trailer kunnen borgen zonder extra spanbanden bovenlangs. Dus alleen via de ogen aan de boot.
3. Moet perfect passen, soepel en stabiel rijden en de buitenboordmotor beschermen.
4. Zo laag mogelijk profiel in verband met windgevoeligheid bij het rijden om niet te ver in het water te hoeven rijden.
5. Moet met een normale tweewiel aangedreven middenklasser te trekken zijn. Met boot niet meer dan 1500 kilo.
6. Ik wil snel en soepel de boot op en af kunnen lieren.
7. LED verlichting (betrouwbaarder) die niet gedemonteerd hoeft te worden bij het laden lossen (ook een felle achteruitrij-verlichting voor de thuiskomst in het donker)
8. Eenvoudig in en uit je boot kunnen stappen als die op de trailer staat (ik laad de boot altijd terwijl die op de trailer staat)
9. Roestbestendig en zo weinig mogelijk onderhoud aan lagers, banden enzovoorts.
10. ‘Korte slag’ oplooprem (‘bonkt’ niet bij remmen en reageert soepeler en is daarom veiliger bij gladheid)
De volgende stap was voor mij het opstellen van een ‘short list’ met merken. Ik kwam in eerste instantie niet verder dan de bekende merken Kalf en Pega, maar na de Fair voor Lure and Fly in Maurik kwam nieuwkomer VanClaes daar bij. Ik heb zelf geen vaste bootdealer dus is voelde me niet vooraf gebonden aan het merk. Ook ben ik wel zo eigenwijs dat ik het liever zelf uit zoek.
Een gleuf trekken in het asfalt, niemand zit er op te wachten.
Ik hoefde gelukkig niet direct een nieuwe trailer dus ik heb de tijd gehad om alles goed uit te zoeken en af te wegen. Uiteindelijk heb ik negen maanden gedaan over keuze.
Ik wilde beslist een nieuwe trailer en geen een tweedehands. Ik ga er van uit dat een trailer bij mee langer mee gaat dan mijn huidige auto (Pick-up). Een eventueel kleinere auto moest er in de toekomst ook voor kunnen.