Total Fishing test Marcraft 440.
Door Henk Simonsz en Aad Kouwenberg
Voor veel sportvissers is het vissen vanuit een eigen boot een geliefde manier van vissen, op zowel het zoute als zoete. Zie je op zee voornamelijk polyester boten, op het binnenwater zijn vooral de aluminium boten erg populair.
Met name de geklonken Amerikaanse boten zijn bij veel roofvisvissers in gebruik. Buiten het feit dat ze er vaak erg fraai uitzien, heeft het gros van de bekende merken ook nog eens uitstekende vaareigenschappen. Zou dit niet zo zijn dan zouden deze boten op de zeer concurrerende en bikkelharde Amerikaanse markt maar een kort leven beschoren zijn. Zeker als je ziet wat ze er daar aan P.K’s achter durven te hangen. Waarmee ze dan op de grote meren met snelheden varen waarvoor je hier op een gemiddelde provinciale weg al snel een forse boete zou krijgen…
“Daar komt opeens vanuit het niets een Nederlands product de markt binnenvaren”
Dan komt er opeens als een donderslag bij heldere hemel een Nederlands bedrijf met een volledig nieuwe boot op de proppen. Een boot die letterlijk is toegesneden op de Nederlandse omstandigheden en volgens de makers een aantal bijzondere kwaliteiten in huis heeft. Het betreft de firma Marcraft uit Friesland die samen met het, eveneens Friese bedrijf, Kuhn Yacht Design deze eerste boot heeft ontworpen. Marcraft heeft de boot vervolgens in eigen beheer laten bouwen en het blijkt dat zij snode plannen hebben voor de toekomst!
De eerste boot die zij sinds kort vaarklaar kunnen presenteren is de Marcraft 440 en aan een grotere uitvoering wordt hard gewerkt. Alleen al het feit dat het een bedrijf van eigen bodem betreft die de concurrentie tegen de bekende Amerikaanse merken aandurft, verdient op zich al respect. We waren dan ook best nieuwsgierig of er bij een test met het eerste prototype, van de beloofde kwaliteiten op het water iets terug te vinden zou zijn.
Belangrijke eigenschappen die de Marcrafts volgens de makers zo bijzonder maakt zijn o.a. het gebruik van het kwaliteitsaluminium Alcoa 5083/H111 in een dikte van maar liefst 4 mm, tweezijdig gelast en volgens de makers door die combinatie van factoren onverwoestbaar! Daarnaast zou de boot door zijn uitgekiende vorm van het onderwaterschip buitengewoon stabiel moeten zijn.
Wat betreft de externe aandrijving kunnen we kort zijn. De boot is volgens de makers op rustig water zonder vaarbewijs al prima te varen met een 4 tot 8 pk b.b. motor en komt met 15 pk en 2 personen al in plané. Het maximum motorvermogen dat er achter mag is 50 pk en met 30 pk heb je een combinatie waar je alles mee kan doen, op elk water en onder alle omstandigheden.
Het kale casco weegt 240 kilo terwijl de compleet afgewerkte boot met betimmering, stoelen etc. inclusief een 15 pk motor op 350 kilo uitkomt.
Kort geleden hebben we op de IJssel en aangelegen plassen de Marcraft 440 in een stevige test urenlang op de pijnbank gelegd. Hieronder onze ervaringen.
De Test
De boot heeft een lengte van 440 cm. en is 192 cm. breed. De breedte is vrij ongebruikelijk t.o.v. de gemiddelde aluminium boot. Meestal zijn boten van dit formaat tussen de 10 en 20 cm. smaller. Een 440 cm. lange boot vinden we voor de rivieren en het grote water wel het absolute minimum, als je tenminste ook nog eens lekker wil vissen onder alle omstandigheden. De verhouding lengte x breedte leek goed gekozen. De boot was uitzonderlijk stabiel en gaf op dat onderdeel heel veel vertrouwen. Met 2 man aan één kant staan gaf geen enkel probleem en je kon bewegen wat je wilde zonder dat je maar op enig moment jezelf ongemakkelijk ging voelen. We hadden natuurlijk wel even een paar hengels meegenomen om wat te kunnen werpen en de boot gaf qua stabiliteit zoveel vertrouwen, dat je je volledig op het vissen kunt concentreren.
“De roofblei was uitnodigend aan het jagen, dus maakten we af en toe ook even tijd voor een paar worpen”
Gezien de breedte waren we ook zeer benieuwd hoe de boot zou reageren bij het achterwaarts varen en de weerstand die de achterkant in het water zou opwekken. Qua weerstand gaf dat geen enkel probleem en hij blijft mooi hoog op het water liggen. Waar hij wel enige moeite mee had was toen we een aantal korte opeenvolgende bochten wilde maken. Bij het eerste bochtje achterwaarts reageert hij heel direct, maar wanneer je direct daarop een korte draai naar de andere kant wilde maken had hij daar toch behoorlijk wat ruimte voor nodig. Dit blijkt overigens voor veel boten een zware opgave.
Daarna gingen we varen in de richting die het meeste voorkomt bij het vissen en dat is uiteraard voorwaarts bij hoge én lage snelheden. De testboot was hiervoor uitgerust met een 30 pk Honda viertakt en reageerde met 2 inzittenden, heel direct op het gas, was snel in plané en lag mooi horizontaal op het water.
Ook bij langzame (trol)snelheid was het stuurgedrag voorbeeldig en de boot deed precies wat we wilden. Daarna zochten we ruiger en wilder water op met verraderlijke golven om te kijken wat er hier zou gebeuren. We zochten o.a. een passerend groot schip van een beroepsschipper uit, dat geladen was met zand en waarachter de hekgolven liepen die we zochten. We hebben op zeer korte afstand achter het vrachtschip gevaren en stuurden daarbij van links naar rechts door de schuin lopende forse hekgolven die dit schip veroorzaakte.
Daarna een tijdje op grotere afstand mee blijven varen in de diagonale golfslag en het schip enkele malen op verschillende snelheden voorbij gevaren. De testboot gaf geen krimp en (heel) veel vertrouwen op dit onderdeel. Bij al deze manoeuvres kwam er dankzij de geïntegreerde spatranden/sprayrails geen druppel water binnen en sneed het onderwaterschip perfect door de golven. Geen irritante en gekmakende klappen in je rug, maar een vaargedrag dat heel dicht in de buurt komt bij de vaareigenschappen van een veel grotere boot met Deep V bodem en dat is een knappe prestatie!
Het driften langs de stromende gedeelten in de rivier ging ook prima en de boot reageerde prima op het gebruik van de gemonteerde electromotor.
Inrichting
Aan de binnenzijde was de boot afgewerkt met Ocumee. Dat is verlijmd hout met een watervaste garantie van 15 jaar en daarop waterbestendige vloerbedekking bevestigd met roestvrijstalen nieten. In de punt van de boot is een prettig verhoogd werpplateau gemaakt dat uitstekend voldoet. De stoelen staan wat lager en dat is wel zo prettig zodat je tijdens het varen niet als op een dienblad in de boot zit. Ook wel prettig bij het varen met wat hogere snelheden en bij wind en regen.
In verband met de beperkte ruimte t.o.v. bijvoorbeeld een 5 meter boot is aan de achterzijde gekozen voor 2 afzonderlijke werpplekken in de hoeken die niet over de hele breedte doorlopen. Eigenlijk zijn er zo 2 eilandjes geconstrueerd waarop je kan gaan staan als je aan het werpen bent.
“De inrichting van bovenaf gezien.Verlijmd watervast Ocumee, vloerbedekking en achter 2 kleine werpplateaus. Voor het grote plateau en de praktische zijvakken opzij.“
Wanneer je vist in rustig water zullen de 2 kleinere plateaus prima voldoen maar op rivier of grootwater met af en toe een behoorlijke golfslag (van een passerend schip b.v.) is dat wel even wennen. Op het moment dat de boot tijdens het werpend vissen een behoorlijke golf te verwerken krijgt, kan je bij een doorlopend plateau eenvoudig je evenwicht bewaren door met een been een stap zijwaarts te doen en dat gaat hier wat moeilijker. Op rustig en kleiner water zal dit echter geen probleem geven. Het voordeel van deze constructie is wel dat je zittend in de achterste stoel dicht bij je (lichte) motor zit en daardoor weer betere controle hebt. ‘t Is met dit soort zaken maar net waar je voorkeur ligt. Het voordeel van de makers zo dicht bij huis is, dat je de boot naar je eigen persoonlijke wensen kan laten aanpassen en dat is mooi meegenomen.
Verder waren de zijvakken in de boot erg ruim en bijzonder praktisch. Een ideale manier om je hengels tijdens het transport naar het viswater in op te bergen en bij het verkassen tijdelijk neer te leggen. Met deze zijvakken hou je de loopruimte in de boot vrij van materiaal en dat vist prettig.
De gemonteerde stevige stoelen zaten goed en deden waarvoor ze gemaakt waren: prima zitten en ronddraaien. Aan de achterzijde heeft de boot een opvangbak voor buiswater met wegloopgat en dat voorkomt in de praktijk veel narigheid.
Materiaalafwerking
De test boot waarmee wij gevaren hebben was een preproductiemodel d.w.z. het eerste prototype/proefmodel dat in juni j.l. gemaakt is en dat was te zien aan wat kleine onvolkomenheden in de afwerking. Zo ontbrak b.v. (nog) een rubberen stootrand en nog wat kleinigheidjes, die voor wat betreft de praktische bruikbaarheid, geen naam mogen hebben, maar voor het oog nog niet helemaal perfect waren. Perfectie is echter wel het streven van de bouwers, waar de eerste kant en klaar productieboten binnenkort van de band gaan rollen. Zij zoeken immers met dit model de concurrentie van boten in de prijsklasse tussen de 6 en 7000 euro (incl. Btw) voor een volledig ingerichte boot en dan moet je wel met topkwaliteit komen. Het mooie van Marcraft is dat je ook casco’s kunt kopen voor ruim 4000 euro (incl. Btw) en dat is voor een handige doe het zelver een interessante optie. Je krijgt dan wel een boot opgebouwd met hoogwaardige componenten.
Duurzaamheid
En hoe zit dat nu met dat zeewater bestendige 4 mm. Alcoa 5083/H111 waar de boot, door middel van dubbelzijdig lassen, van gemaakt is? Is dat nu werkelijk zo duurzaam en zoveel beter als b.v. een geklonken boot, zoals sommigen nu opeens beweren? Je vraagt je af waarom er in de Verenigde Staten überhaupt nog een geklonken boot verkocht wordt, terwijl gelaste boten veel sterker en beter zouden zijn.
“Geen klinknagels, maar lasnaden zoals hier aan de buitenkant”
De waarheid ligt volgens onze bescheiden mening ergens in het midden, maar zeker is dat lassen prijstechnisch veel en veel duurder is als klinken. Ook wordt bij het laswerk van dunner (1-2 mm) aluminium extreem hoge eisen aan het laswerk gesteld anders kunnen al snel scheurtjes ontstaan.
Doordat Marcraft gebruik maakt van 4 mm. dik hoogwaardig aluminiumplaat en deze aan 2 kanten professioneel laat lassen, ontstaat een zeer krachtige geheel en volgens kenners, die de lassen goed hebben bekeken, ziet het er allemaal erg goed uit en koop je met een dergelijk product welhaast zeker een boot voor het leven. Ook is het goed mogelijk om bij een ongeval waarbij een gat in de romp wordt gevaren, gewoon een nieuw stuk plaat in te lassen, terwijl dit bij dunwandige materiaal vaak veel moeilijker gaat.
Onze ervaring tijdens het proefvaren, waarbij soms behoorlijke krachten vrijkwamen, was heel positief. De boot voelt gewoon zeer stevig aan en je voelt het schip dan ook op geen enkele manier “werken”. Ook wat de handelbaarheid op het droge aangaat worden geen bijzonder hoge eisen gesteld aan het trekkende voertuig. Martin Frankena kwam met een lichte Mitsubishi Colt personenauto als trekkend voertuig naar de IJssel en had op de helling geen enkel probleem met het traileren.
Wat deze boot betreft complimenten voor de Friese bouwers en vaklui die, zoals het lijkt, een oersterke en toch handelbare boot in de markt hebben gezet. Als ze blijven doen wat ze beloven heeft de (aluminiumboten)concurrentie iets waar zij hun tanden op stuk kunnen bijten. Alle punten en opgedane indrukken op een rijtje plaatsend komen wij voor deze Marcraft 440 tot het predicaat:
Uitstekend!
Resumerend: Dit vonden we goed: Dit vonden we minder:
De Marcraft 440 is in verschillende stadia van afbouw verkrijgbaar. Als Casco voor 4275 euro of compleet visklaar (incl. E-keurmerk), zonder motor voor een prijs van 6600 euro. Prijzen zijn incl. Btw . U koopt dan een boot rechtstreeks bij de fabrikant met de nodige garanties en mogelijkheden voor persoonlijke wensen. Meer info vindt u op www.marcraft.nl |