Tips ’n Trics: Titanium onderlijn

Tips ’n Trics:

Titanium onderlijn

Door Berthil Bos

Titanium is als onderlijnmateriaal voor de roofvisserij niet meer weg te denken. Het is driemaal sterker dan staal en de helft lichter. Verder heeft het de eigenschap dat het niet kinkt bij het drillen van een vis. Deze eigenschappen maken het materiaal dan ook zo uitermate geschikt voor de roofvisserij.

Bij een veel kleinere diameter toch een uitermate sterke onderlijn, wie wil dat niet? Het enige nadeel is dat het materiaal zo hard is dat het bij een te kleine diameter kan knikken en breken. Hierdoor zie je ook dat een single strand (enkele draad) onderlijn begint bij een trekkracht van ca. 15 kg. Je staat er versteld van hoe dun dit materiaal dan nog is, maar knikken en breken is bij een goede fabricage bijna niet meer mogelijk.

Constateer je wel een knik, dan dien je de onderlijn direct te vervangen. Het single strand titanium is natuurlijk wat stugger dan gevlochten staaldraad, maar soepel genoeg om menig kunstaassoort zonder deze te beïnvloeden door het water te laten gaan. Deze relatieve stugheid maakt hem uitermate geschikt om kunstaassoorten te vissen die zogenaamd ‘het hoekje omgaan’ bij het jerken (binnentikken).

Doordat het titanium ‘geheugen’ heeft zal het altijd naar zijn oorspronkelijke vorm, dus recht, terugkeren. Een stalen onderlijn heeft dit geheugen niet en zal als de druk eraf is in een boog in het water hangen, met als gevolg dat de dreggen hieromheen kunnen slagen. Ook, zoals ik al eerder zei, is het kinken (krullen) van de onderlijn met dit (geheugen) materiaal niet meer mogelijk wat erg kostenbesparend is.

Ik gebruik al jaren het enkeldradige titanium onderlijn voor bijna al mijn roofvisactiviteiten zoals werpen met rubber, streamers, hard kunstaas en ook voor het trollen van allerlei creaties. Aangepast aan het soort kunstaas gaat het mee de polder in of naar het grote water.

Om de titaniumonderlijnen toch wat soepeler te krijgen is men gaan experimenteren met dit materiaal. Zeven hele dunne draadjes (seven strand) werden gevlochten tot een homogeen geheel en een soepeler onderlijn was het resultaat. Het bedrijf Lureparts.nl kwam er als één van de eerste mee op de markt in Nederland en ik was een van de gelukkigen die gevraagd werd om het te testen.

De onderlijn werd op dezelfde manier in elkaar geknutseld als het single strand-type. Door de hardheid van het materiaal moet je heel doordacht hiermee te werk gaan, waar ik zo op terug kom. Tijdens de eerste testdagen voldeed dit nieuwe product prima totdat ik bij het wegzetten van de zoveelste worp mijn jerkbait rechtdoor zag gaan en mijn lijn richting water.

Bij het bekijken wat er nu mis was gegaan bleek dat het lusje waar ik de speld aan monteer gebroken was. Eerst dacht ik nog dat ik het materiaal bij het dichtknijpen van de sleeve (metalen knijpbuisje) beschadigd had, maar die gedachte duurde niet lang toen na een tijdje ook mijn tweede jerkbait besloot zelfstandig door het leven te gaan.

Ook anderen hadden soortgelijke ervaringen en wat bleek: de lus die je bij een singlestrand titanium wel erg klein kan maken, kan niet toegepast worden bij het gevlochten materiaal. Doordat de extreem harde dunne draadjes door de kleine lus behoorlijk onder spanning komen te staan is de kans groot dat, vooral bij het steeds tikken van het kunstaas tegen deze lus, een draadje knapt. En gaat er één, dan volgen er meer. Dit probleem is goed opgepakt door Lureparts.nl en zij hebben inmiddels een verbeterde versie op de markt gebracht.

Het gevlochten Titanium is logischerwijs veel soepeler dan singlestrand en dat kan bij sommige roofvistechnieken, waarbij het kunstaas niet naar links en rechts uitslaat, een voordeel zijn. De kans op knikken van de onderlijn is door het deze soepelheid ook een stuk minder. Hierdoor is de levensduur van deze onderlijn t.o.v. de enkeldradige toegenomen.

Ik heb bijvoorbeeld maanden met dezelfde onderlijn gevist, terwijl ik zeker weet dat als ik gewoon staaldraad had gebruikt, ik vele onderlijnen verder was. Dit merk je in de portemonnee en in vistijd en ergernis. Natuurlijk neemt door het vlechten de diameter toe, maar het gewicht niet. Door deze lange levensduur is het belangrijk om de bijproducten van de onderlijn, zoals de wartel en de speld, ook van topkwaliteit te laten zijn. Is dit niet zo, dan zullen deze producten eerder versleten zijn dan het titanium zelf! Daarom gebruik ik ook altijd gelagerde wartels en spelden die je kunt demonteren en vernieuwen.

Hieronder beschrijf ik de montage van de gevlochten titanium onderlijn aan de hand van foto’s en tekst:


Wat je nodig hebt: gevlochten titanium, demontabele speld, gelagerde wartel, lange sleeves, krimpkous, dunne tube en secondelijm.


Voordat je de titanium lijn doorknipt smeer je deze plek in met secondelijm waardoor de dunne draden niet uit elkaar gaan springen.


Nu schuif je de titanium lijn makkelijk door eerst de krimpkous, daarna de sleeve en dan de dunne kunststof tube.


Door het uiteinde door de sleeve te drukken ontstaat een lus met een beschermende tube waarin een gelagerde wartel zit.


Het uiteinde wordt ca. twee centimeter door de sleeve getrokken en nogmaals hierdoor terug gedrukt.


Als je aan de titanium lijn trekt zal er uiteindelijk een mooie lus met en kunststof mantel ontstaan die je niet te nauw moet nemen (halve centimeter).


Zit alles zoals op de foto, dan pakken we een goede sleevetang.


We zetten de tang midden op de sleeve en knijpen deze stevig vast.


Neem lange sleeves waarbij je de uiteinden niet dichtknijpt, anders kan je het titanium beschadigen.


Onafgewerkt ziet het er zo uit.


Door het geheel af te werken met krimpkous blijf je nergens achter haken.


Aan de andere kant komt alleen een lus waar een speld in gehangen wordt die je kunt vervangen.
Bij dit soort spelden gebruik ik een stukje ventielslang waardoor de wat grotere lus niet over het haakje schuift. (zie tevens Tips en Trics nr. 11).

Bij het fabriceren van een singlestrand titanium onderlijn kan je hetzelfde principe gebruiken, maar hoef je geen beschermingstube te gebruiken. Ook moet je dan niet vergeten om, voordat je de sleeve dichtknijpt, een druppeltje secondelijm toe te voegen, omdat het singlestrand zo hard en glad is en dus kan gaan glijden. Verder is het goed te weten dat alle onderdelen via Lureparts.nl te bestellen zijn en dat je het ook in complete pakketjes kan krijgen.


ANDEREN LAZEN OOK

image description
Veel plezier met haar en veren: Deel 4
Willem Moorman -
image description
Veel plezier met haar en veren: Deel 3
Willem Moorman -
image description
Veel plezier met haar en veren: Deel 2
Willem Moorman -