Tip voor de boot
Douchegordijn voor de motor
Door Berthil Bos
Het zal iedere bootvisser bekend in de oren klinken; de buitenboordmotor krijgt elke keer een douche als je over het water glijdt op weg naar je favoriete visgronden. Deze douche wordt veroorzaakt door de transducer(s) die onder aan de spiegel gemonteerd zijn.
Omdat deze spiegel bij wat snelheid bijna uit het water komt, veroorzaken deze objecten opspattend water, dat tegen de transducer aan komt. Nu zal je denken wat kan mij dat schelen, de buitenboordmotor wordt nat en niet ik.
Gelijk heb je, maar vooral op zwartgelakte motoren zie je na verloop van tijd van die wit uitgeslagen kringetjes, die door de kalk van het water veroorzaakt worden.
Vooral als de zon schijnt kan dit er in branden en is het moeilijk te herstellen. Velen onder ons en daarbij hoor ik ook, zijn voorzichtig met ons kostbaar bezit en willen ons paleisje in een tip top staat houden.
Wil je op een gegeven moment de boot verkopen of inruilen, dan is het logisch dat je aanzienlijk meer voor je boot krijgt met een glanzende zwarte motor, dan voor één die mat en dof is.
Het douchegordijn, de eenvoud zelve.
Laatst zit ik in een boot waarvan de eigenaar een vernuftige oplossing voor het opspattende water heeft gevonden. Deze boot heeft twee transducers naast elkaar gemonteerd en op de houders ervan is een dakje van plexiglas gemonteerd. Dit relatief grote plaatje van 20 bij 15 centimeter, omdat er ook een extra lange transducer van de Raymarine dieptemeter geplaatst is, houdt de vele spetters tegen en je zult zien dat de motor droog blijft.
Vier zelftappers houden het plaatje op zijn plaats.
De montage is simpel door middel van zelftappers die aan de bovenkant van de transducerhouder in het kunststof worden gedraaid. Ik heb het zelf mogen aanschouwen dat op deze manier het douchen van de motor tot het verleden behoort. Ik hoop dat voor sommigen van jullie deze tip ook van nut is.
Berthil