TF getest!
Door Aad Kouwenberg
De Marcraft Lake Hunter 496
“Daar komt opeens vanuit het niets een Nederlands product de markt binnenvaren” dit was in 2005 het onderschrift van één van de foto’s welke bij de eerste Marcraft TF-test stond te lezen. Een boot waar de gevestigde orde zijn tanden op stuk kan bijten!
Lassen? We hebben destijds heel wat afgebeld en geïnformeerd om erachter te komen of dit nu wel de manier was om een aluminium boot te bouwen. “De tijd zal het leren” was een veelgehoord antwoord. Nu bijna vier jaar later heeft de tijd ons inderdaad het bewijs geleverd: “Ze blijven heel!”
Na ruim 100 gebouwde en verkochte boten mag de Test-lat erg hoog gelegd worden, wat we dan ook hebben gedaan.
Als we Marcraft moeten geloven en met ‘Vraag & Aanbod’ in het achterhoofd is een eerlijk antwoord wel het verstandigste, dan moet de eerste lekkende las/boot nog worden gevonden. Nee zolang je de boot niet van de trailer laat vallen of vol gas op een boei parkeert blijft deze heel.
Destijds waren we best enthousiast over de Marcraft, hoewel er veel kanttekeningen bij de afwerking van de boot mochten worden geplaatst en deze nog zeker niet perfect was.
Ook bij het backtrollen waren er nog wat schoonheidsfoutjes, maar dat deze boten heel veel potentie hadden was toen ook al snel duidelijk.
Nu enkele jaren en ruim 100 boten later zullen we nóg kritischer zijn, nu mogen, nee moeten we met dezelfde ogen naar een Marcraft kijken als naar iedere andere fabrieksboot, want Marcraft behoort nu qua aantallen, tot de gevestigde orde. Dus geen excuses meer, maar met de billen bloot!
Marcraft biedt momenteel een uitgebreide range boten welke de volgende types omvat:
- Marcraft 410 Challanger
- Marcraft 440 Fishing
- Marcraft 440 Pike Master
- Marcraft 496 Lake Hunter
- Marcraft 535 Commander
Alle boten worden van topkwaliteit 4mm aluminium vervaardigd en op dezelfde manier dubbelzijdig afgelast. Bij de eerste boten waren deze lassen duidelijk zichtbaar maar tegenwoordig worden alle zichtbare lassen netjes afgewerkt.
Ook volgas in plané geeft de boot 100% vertrouwen
De test stond gepland voor eind 2008, maar vanwege de vorst en alle winterse perikelen is deze diverse malen uitgesteld en opgeschoven. Afgelopen week was het dan zover en zijn we met twee 496 Lake Hunters het water opgegaan. Eentje uitgerust met een 50 pk Honda en de andere met een 75 pk Honda bb-motor.
De 496 Lake Hunter is één van de best verkopende modellen. De boot is, de naam verraad het al, 496 cm lang en 200 cm breed. Volgens ons perfecte afmetingen voor op het grote water en qua afmetingen goed handelbaar, op zowel het water als de trailer.
Als de boot is getrailerd en in het water ligt valt direct op dat de boot keurig recht ligt, netjes horizontaal op het water en duidelijk goed uitgebalanceerd met de Honda 50 PK, welke achter de boot is gemonteerd. Dezelfde boot met een 75 PK Honda ligt wat meer achterover, een logisch gevolg van de 65 extra kilo van deze imposante motor.
Met de zware 75 Pk hangt de boot iets achterover.
Bij het instappen merk je dat de boot zeer stabiel is, zowel het speciaal ontwikkelde onderwaterschip als het hoge eigen gewicht van de boot zorgen hiervoor.
Bij stationair wegvaren van de helling laat de boot zich goed sturen en reageert bij lage snelheid heel direct op kleine stuurcorrecties. Tijdens het trollen laat de boot zich uitstekend langs het talud sturen. Als we het gas volledig opendraaien ligt de boot redelijk snel in plané. Het hoge gewicht is dan wel enigszins merkbaar, in die zin dat de 50 pk Honda er aardig aan moet trekken.
Op volle snelheid merk je direct dat de boot is gebouwd van 4mm dik aluminium, dit geeft de boot namelijk een ongelofelijke stijfheid. Op volle snelheid over de hekgolven van de andere Marcraft varend geeft de boot geen krimp en ondanks dat er geen sprayrails op de boot zitten blijven we nagenoeg droog.
Dwars door de golven van een andere boot geeft de Lake Hunter geen krimp!
Wel valt het mega verschil op tussen de 50 en 75 PK bb-motor. Als we met de 50 PK vol gas varen en de 75 PK komt voorbij is het alsof we stil vallen. Nu zijn we natuurlijk wel een beetje verwend ondertussen. Was je 10 jaar geleden al een echte Pro en keek iedereen zijn ogen uit, als je een aluminium boot had met 30 PK buitenboordmotor, tegenwoordig moet het allemaal sneller en groter. 50 PK is kennelijk wel het minste om er een beetje bij te horen!
Maar laten we eerlijk zijn voor de meeste wateren in Nederland maakt het weinig uit. Waar het echter wel uitmaakt is het aantal bezoeken aan de benzinepomp en dat valt met de huidige benzineprijzen misschien wel mee, maar dit zal hoogstwaarschijnlijk weer snel veranderen.
Op de testdag stond er niet al te veel wind en was het moeilijk om de drifteigenschappen van de boot goed in te schatten. We hadden de indruk dat de boot ietsjes met de neus uit de wind draaide. Echter gezien onze ervaringen bij andere, qua grootte vergelijkbare boten, zal zodra het harder gaat waaien, hij ook beter - lees haaks op de wind – gaan driften.
Tijdens het werpend vissen valt de stabiliteit extra op. Als je je over het werpplateau beweegt, merk je daar achter in de boot weinig van, de boot ligt echt als een huis op het water.
Tijdens het werpen ligt de boot als een huis op het water
Op de testboot varen we ook met een Vantage 80 pond elektromotor. Wat opvalt is dat dit vermogen zeker nodig is om de boot snel te laten reageren. Misschien is het mogelijk om als boegmotor een lichtere 55 pond uitvoering te kiezen omdat je vooruitvarend namelijk veel minder weerstand hebt. De boot volstaat alle tests tijdens het manoeuvreren goed, ook tijdens het backtrollen en we kunnen op de vaareigenschappen, zowel met de Honda als met de elektromotor, weinig tot niets aanmerken.
Dan komen we op het punt van afwerking waar we bij de eerste test in 2005 nog de nodige bedenkingen en aanmerkingen hadden. Marcraft boten zijn zeker niet de goedkoopste en zullen dus ook qua afwerking moeten kunnen concurreren met b.v. de Amerikaanse fabrieksboten. Bij deze testboot was de afwerking dik in orde. De afwerking van het tapijt, de opbergruimtes, waarvan de deksels zelfs aan de binnenkant waren bekleed, alsmede de hengelbakken, alles was keurig netjes. De indeling van de boot was redelijk standaard, maar het is mogelijk als klant je eigen indeling te (laten) maken.
Opbergruimte genoeg en het vakkundige gebruik van de vloerbedekking ziet er fraai uit.
De afwerking van de romp is ook sterk verbeterd ten opzichte van de 2005 modellen. Zowel de afwerking van de lak alsmede de lasnaden ziet er zeer fraai uit. Geen dikke opliggende lassen meer, maar netjes afgeslepen op de plekken waar ze optisch stoorden. Wel blijft de boot een beetje een lompe indruk geven, waarschijnlijk komt dit door de hoge rechte zijkanten. Een advies zou dan ook zijn om een keer een ontwerpbureau een spectaculaire stickerset te laten ontwikkelen waardoor de uitstraling van de boot een flinke opkikker krijgt en veel slanker oogt.
De afwerking op de lasnaden is nu perfect
Marcraft heeft wat ons betreft zijn beloftes waargemaakt, heeft het product sterk verbeterd en kan nu en in de toekomst zonder problemen concurreren met alle andere fabrieksmerken.
De 121e boot is inmiddels afgeleverd staat er op de site van Marcraft te lezen en als ze deze kwaliteit blijven leveren zullen er nog velen volgen, verwachten wij. De door ons geteste Marcrafts zijn van veelbelovende pubers inmiddels uitgegroeid tot zeer volwassen visboten!
Conclusie: De Lake Hunter is een erg fijne boot om mee te varen en te vissen.
Pluspunten: +Zeer stabiel met goede vaareigenschappen
+Indeling naar klantenwens
+Perfect afgebouwd
Minpunten: -Hoog eigen gewicht wat resulteert in hogere brandstofkosten.
-Uitstraling-design
Technische gegevens
Maten van de boot zijn 5x2 meter
Kaal afgebouwd gewicht bedraagt 450 kilo
Prijs Marcraft 496 Lake Hunter excl. bb-motor en trailer is er standaard vanaf € 9.999,00 en dan volledig naar wens gebouwd. Meer info www.marcraft.nl
Let op: De door T.F. geteste boot is ook te bekijken op de Marcraft-stand op de komende Visma!