T.F test Alumacraft Navigator 165 Wide Body

Test: Alumacraft Navigator 165 “Wide Body”

door Aad Kouwenberg

Door al het vaderlandse visbotengeweld van de laatste jaren zou je bijna vergeten dat de oorsprong van de aluminium visboten in Amerika ligt. Ik kan me nog goed herinneren dat zo’n 15 jaar geleden Bertus Rozemeijer in een Alumacraft rondvoer, je droomde er van om ooit een dergelijke boot te bezitten.

Het model waar Bertus destijds in voer wordt allang niet meer gemaakt, want ook bij Alumacraft zitten ze niet stil en komen ze regelmatig met nieuwe en vernieuwende modellen. Al deze modellen worden ontwikkeld vanuit een lange, zeg maar zeer lange ervaring. Alumacraft bouwt namelijk aluminium boten sinds 1946, en dat betekent “62 jaar” ervaring. Als ze dan met een nieuwe boot komen, mogen we daar best kritisch naar kijken en dat hebben we ook gedaan.

229 cm breed! Dat is het eerste wat opvalt als je de nieuwe Navigator ziet. Met een dergelijke boot achter je auto moet je hier best rekening mee houden. Als je bijvoorbeeld in een Opel Vectra of een Volkswagen Passat rijd, toch geen kleine auto’s, steekt de boot aan beide zijden een dikke 20 centimeter uit. Het zou zelfs kunnen zijn dat je dan met caravanspiegels moet rijden. Nu kopen we geen boot om de hele dag mee rond te rijden, maar we moeten hem wel veilig naar de helling kunnen brengen.

Traileren gaat net zo makkelijk als met iedere andere boot en hier is de breedte dan ook geen nadeel. Als je de boot eenmaal op het water ziet liggen maakt het wel indruk. Wat een ontzettend stoere boot hebben ze bij Alumacraft gebouwd, de boot heeft echt een schitterende uitstraling en ligt prachtig op het water.

Bij het instappen valt direct op waar de grote voordelen van dergelijke afmetingen liggen, de boot geeft geen krimp als je aan boord stapt. De boot voelt zelfs zo extreem stabiel aan dat we voor de zekerheid even contoleren of hij niet met de rand op het steiger ligt, maar gelukkig is dit niet het geval. Het tweede wat je opvalt is de enorme ruimte, echt een boot voor later als we oud zijn, want zelfs met een rollator kun je hier nog aardig uit de voeten. Gelukkig is het nog niet zover dus trossen los en varen!

Bij het wegvaren van de helling, waar we een beetje moeten manoeuvreren in de smalle haven laat de Navigator zich uitstekend sturen, ook achteruitvaren is met de boot geen probleem de boot reageert ook dan prefect. De boot is rijkelijk voorzien van opbergmogelijkheden.



Zo zijn er opbergvakken voor de hengels, accu’s, kunstaasdozen en noem maar op, als je in deze boot niet genoeg opbergruimte hebt wordt het echt tijd om eens wat spullen op marktplaats te zetten. De bun (128 liter) is in het werpplateau voorin de boot gebouwd en deze is voldoende ruim om een aantal flinke (aas)vissen in leven te houden. De bun is in de breedte van de boot gebouwd wat volgens ons de beste manier is omdat de boot na het vullen niet scheef zal gaan liggen.

Buiten de haven gaat het gas er op. De boot planeert direct en met ca. 25 kilometer per uur draaien we de motor warm. Na een paar minuten gaat het gas open en de 60 pk Yamaha stuwt de boot direct naar een dikke 50 kilometer per uur. Het water is niet ruw maar we verwachten niet dat de boot op ruw water snel problemen zal geven, wij krijgen in ieder geval geen spettertje water binnen.



Ook tijdens het snel varen is de boot ontzettend stabiel en geeft veel vertrouwen. Het nemen van snelle korte bochten vind de boot minder fijn. Door zijn brede spiegel heeft de boot de neiging om in de bocht vlak op het water te blijven liggen en niet naar de binnenbocht toe te kantelen. Het gevoel wat je hierdoor krijgt is een beetje te vergelijken met het snel nemen van een bocht met een kart, je voelt de zijdelingse kracht op je lichaam en schuift ook van je stoel als je niet oppast.

Zoals in de haven al bleek is de boot goed en snel te manoeuvreren met de buitenboordmotor, maar hoe zit het met de elektromotor? Voor de test beschikten we over een 80 pond Vantage. Met deze motor laat de boot zich goed besturen. Let wel! We denken dat een 80 pond elektromotor wel een minimale vereiste is, met een 55 pond wordt het moeilijk. Hoe de boot zich d.m.v. een elektromotor op de grote rivieren laat besturen kunnen we niet zeggen, maar we verwachten dat dit met de 80 pond elektromotor geen probleem zal zijn.

Stabiel? Nogmaals, voor het werpend vissen hebben we nog geen stabielere boot meegemaakt, je kunt met twee man op de rand gaan staan en er gebeurt gewoon niets. Door zijn brede spiegel en diepe-V drift de boot ook uitstekend en heeft niet de vervelende neiging om met de neus of achterzijde naar de wind toe te draaien.

De breedte van de boot kan ons tijdens het verticalen of backtrollen echter wel parten spelen. Als we gewend zijn om dicht op de rand te zitten is de standaard plaats voor de stoel niet afdoende. Gelukkig is er voldoende ruimte in de boot om een voetplaat voor een stoel bij te zetten. Een geschikte plaats is bijvoorbeeld op de achterbank/platform je zit dan direct naast de elektromotor.

Conclusie:
We denken dat z’n breedte zijn sterke, maar tegelijkertijd ook zijn zwakkere kant is. Met een kleine auto is het gewoon niet prettig of zelfs onmogelijk om met zo’n slagschip rond te rijden, laat staan te traileren. Ook heb je een behoorlijke stalling nodig voor een de boot.

Een aantal mensen zal zich laten afschrikken door de indruk die de boot maakt. Als je de boot op de trailer ziet liggen oogt hij namelijk wat lomp. Deze indruk is echter grotendeels gezichtsbedrog, zodra de boot op het water ligt laat hij zich perfect besturen en ben je snel vergeten dat hij bijna de helft van zijn lengte breed is.

Het is Alumacraft , met de nieuwe Navigator wide body, wederom gelukt een pracht van een boot op de markt te zetten. Gezien de ervaring van de afgelopen jaren zal ook deze boot weer een prima investering zijn die, bij normaal gebruik, lang zijn geld waard blijft. De Alumacraft Navigator 165 Wide Body krijt van ons dan ook het predicaat: Uitstekend!


Resumerend:
Dit vonden we goed: 
Uitstekende boot met prima vaareigenschappen en een ongekende stabiliteit.
Zeer veilige boot op het grote water met hoge boorden, de boot geeft veel vertrouwen.
Ongekende hoeveelheid opbergmogelijkheden.
Prachtig gelakt en schitterende stripping.
 

Dit vonden we minder: 
Door zijn breedte laat de boot zich lastiger handelen op de kant.
Afwerking in details kan beter (scherpe randen)
Stoelen een beetje aan de krappe kant.
Standaard zitpositie achterin te ver van de elektromotor.

De Navigator is te koop bij Eggers in Jisp, de boot kost 13.299 euro voor de kale boot. Een complete set met 60pk Yamaha en de luxe trailer heeft u in bezit voor 25.699 euro en voor 300 euro meer wordt hij geleverd met een 75 pk Honda. Alumacraft - Eggers - geeft 2 jaar algehele garantie op de boot en 20 jaar gelimiteerde garantie. Meer informatie vindt u op www.eggers.nl

U kunt deze boot uitgebreid bewonderen op de Visma van 27 t/m 30 maart in de Ahoy te Rotterdam.


Technische gegevens/ Overige informatie Alumacraft Navigator

De boot wordt standaard geleverd met:    

Navigatie verlichting        
Anker/heklicht        
Twee comfortabele stoelen      
Drie handgrepen
Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
Bestuurdersstoel uitgerust met slede
Vier variabele stoel plateau sets
Visbun met circulatiepomp/verlichting
Lenspomp
Bait bucket
Interieur verlichting
Diverse opbergvakken
Ingebouwde brandstoftank
Toerenteller/snelheidsmeter/brandstofmeter
trimmeter/hoorn
M24MF AC Delco Voyager 12V/80A startbatterij
Poederblusser
Set registratie kenteken
Brandstoftank gevuld
RVS kikkers
Transom support plates
Motorslot (SCM)
Beveiligingsmoeren
Trailer uitgevoerd met polyeruthaan rollen
Spanbanden      
Transom saver                    
Ruimte voor 2 semitractie batterijen
12/24 volt boegmotor bedradingsysteem

De bodem van de boot is uit één plaat aluminium vervaardigd.

Gegevens van de boot
Lengte:   5.09cm
Breedte: 2.29cm
Gewicht: 420kg (kale boot)
Max.motorvermogen: 75 PK
Max. toelaatbaar gewicht:  564kg/5 personen
Toegepast aluminium: 5052 marine grade aluminum 2mm dik
 boeg 2x2 mm dik (2X bow)
Brandstoftank:  vaste tank onder de vloer, inhoud 76 liter
Bun afmeting: 30x36x136cm, inhoud van 128 liter


ANDEREN LAZEN OOK

image description
Westin Edge Dynamic spin G.C.getest
Willem Moorman -
image description
Test DK River hengel
Willem Moorman -
image description
Test Godfather III Specialist 270 Spinning.
Willem Moorman -