Staatssecretaris Dijksma maakt zich hard voor de pulsvisserij
Door Ron Smits
De Europese commissie heeft tegen gestemd op het verzoek van staatssecretaris Dijksma (Economische Zaken) om meer vergunningen te mogen uitgeven aan de Nederlandse beroepsvissers om hun boomkorschepen uit te laten rusten met een pulsvisserij constructie.
In een brief aan de kamer heeft zij toegelicht het hier niet bij te laten zitten en steun te zoeken bij andere landen om meer vissersboten uit te rusten met pulsvisinstallatie. Met name Frankrijk was hier fel op tegen.
Pulsvisserij is niet meer of niet minder dan elektrisch vissen. Men sleept stroomdraden over de bodem van de zee en door elektrische schokken wordt de vis van de bodem opgeschrikt waardoor ze in het net van de beroepsvisser verdwijnen.
Pulsvisserij: minder bijvangst en minder bodemberoering.
Als belangrijkste voordeel wordt genoemd dat er niet meer net als voorheen met de boomkor met daaraan zware wekkerkettingen over de bodem worden getrokken, om de vissen in het, direct aan de kettingen gehangen, net te vangen.
Boomkor: omgewoelde bodem en veel bjvangst.
Dergelijke boomkor constructies laten een spoor van dood en verderf achter: alles wat op die bodem aanwezig is zoals grote en kleine vis, maar onder andere planten en allerlei zeedieren, verdwijnen in het net. De bodem wordt geheel omgewoeld en al het leven is dan van de zeebodem verdwenen in het net. Met de pulsvisserij kan volgens de staatssecretaris veel effectiever en efficiënter gevist worden.
De zeebodem wordt minder omgewoeld, hoe hoger de elektrische spanning, hoe groter de gevangen vis, dus hoe minder ongewenste bijvangst. Bij het gebruik van de boomkor met wekkerkettingen wordt op elke kilo commerciële vis één of meer kilo andere vis en overige zeeflora en zeefauna dood overboord gezet.
Door het elektrisch vissen hebben kleinere vissen, al of niet als bijvangst, meer kans tot overleven dan bij het traditionele vissen met de boomkor.
Ook voor de beroepsvisserij is het zeer interessant. Een besparing van 30 % op de brandstof lijkt mogelijk omdat de zware kettingen voor veel meer weerstand zorgen dan een electro kabel. Met andere woorden ook hier weer een positieve bijdrage voor het milieu, omdat er minder koolwaterstoffen in het milieu uitgestoten worden.