Met de toegenomen drukte in de natuur- en recreatiegebieden groeit ook de hoeveelheid zwerfvuil – een fenomeen waar sportvissers zich enorm aan storen. Daarom lanceert Sportvisserij Nederland op maandag 26 april de landelijke schoonmaakcampagne Vang5.
Wandelaars, fietsers én een recordaantal sportvissers zoeken sinds de uitbraak van het coronavirus massaal een frisse neus. Dat leidt helaas tot fors meer zwerfvuil, ook aan de waterkant – het domein van de sportvisser, bij wie troep in de natuur al sinds jaar en dag een grote ergernis vormt. Met de Vang5-campagne roept Sportvisserij Nederland alle sportvissers op om elke keer dat zij gaan vissen rond hun stek vijf stuks afval mee te nemen óf vijf minuten afval op te ruimen.
Ook vis profiteert
“In feite is Vang5 een kopie van het take five-principe, dat in veel landen al langer wordt gepromoot”, legt hoofd communicatie Onno Terlouw van Sportvisserij Nederland uit. “We hopen daarom dat élke sportvisser, of in elk geval een groot deel van onze achterban aan deze meerjarige campagne meedoet. Door voortaan standaard wat zwerfvuil mee te nemen tijdens of na het vissen, maken en houden we samen de waterkant schoon – geheel volgens de slogan in het Vang5-logo. Meer dan vijf stuks of langer dan vijf minuten mag natuurlijk altijd. Zo nemen we een zichtbare ergernis weg en werken we samen aan een schoner milieu. Uiteindelijk profiteert ook de vis daarvan.”
Standaard activiteit
Sportvisserij Nederland doet met Vang5 een beroep op alle sportvissers en neemt het opruimen ook mee in al haar éigen activiteiten– van viswedstrijden tot jeugdvisevenementen. Stichting Nederland Schoon, de belangrijkste partner van de Vang5-campagne, faciliteert de toolkit met schoonmaakmaterialen die sportvissers kunnen bestellen via www.vang5.nl.
Aandacht van ambassadeurs
Naast de presentatoren van sportvisprogramma’s VIS TV, VISblad TV en De Visvrouwen zullen ook hengelsport-ambassadeurs zoals Enzo Knol, Klaas van der Eerden en Jochem Myjer vanaf 26 april bij wijze van kick-off invulling geven aan de campagne en de oproep via hun social media met hun volgers delen.