Sjoerd Beljaars over de nieuwe koers van Beet

Sjoerd Beljaars over de nieuwe koers van Beet 

Het zal je wellicht niet ontgaan zijn, maar het sportvissersmagazine Beet heeft onlangs een ware transformatie ondergaan! Sinds kort is Sjoerd Beljaars de hoofdredacteur van dit gerenommeerde hengelsport blad en wij waren benieuwd wat hij voor ogen heeft met deze nieuwe koers. 

Wat voor visser ben je?
Van oorsprong ben ik een echte allrounder. Als kind al raakte ik gefascineerd van eigenlijk alles wat in het water leefde. Langzamerhand kreeg het karpervissen meer aandacht, totdat ik eindredacteur werd van het roofvismagazine Rovers en iets later webmaster werd van de website Roofvisnet.


Sjoerd heeft een tijd met name op roofvis gevist.

Dat was geen straf hoor, het roofvissen begon voor mij toen al steeds serieuzere vormen aan te nemen, maar vanaf dat moment was de ban gebroken. Nu ik hoofdredacteur van Beet(-Rovers) magazine ben geworden, ga ik de voor mij wat naar de achtergrond geraakte disciplines weer oppakken.

Leuk hoor, zo ga ik binnenkort zelfs een witviswedstrijd meevissen; de Beet-Mondial-Sensas cup. Daar kan ik echt naar toeleven; eindelijk weer eens met de vaste stok; iets dat ik hoe dan ook een mooie, met name technische visserij, blijf vinden!


Nu hoofdredacteur van Beet en dus weer allrounder.


Hoe lang ben je nu hoofdredacteur van Beet?
Inmiddels zijn er nu twee Beet edities ‘onder mijn naam’ verschenen; met name over de meest recente ben ik erg te spreken. Uiteraard is dat zeker niet alleen mijn verdienste, maar van vele anderen; in het bijzonder eindredacteur Mark Pijnappels, redacteur Stef Jansens en de de grafische vormgevers Hilde Peerenboom, Daniel Jansen en Martin Stouten.

Jullie spreken over een nieuwe Beet? Was het nodig?
Ja, daar ben ik van overtuigd! Beet is altijd een mooi sportvissersmagazine geweest, maar het mocht van mij meer met de tijd mee en nog meer afgestemd worden op de behoefte van de lezers?


Zomaar naar de waterkant en lukraak vissers spotten.


En hoe probeer je dat te bereiken?
Wat dat laatste betreft kan ik het simpel verwoorden, we laten de lezer mee bepalen, mee kiezen, mee vertellen… De lezer moet in onze ogen absoluut centraal staan en interactiviteit speelt daarbij een cruciale rol. In de tijdschriftenbranche wordt nogal eens beschuldigende vinger gestoken naar het internet en social media.

Wij besloten daar juist eens anders naar te kijken. Waarom deze unieke middelen niet zoveel mogelijk gebruiken. Waarom geen uiterst nuttige kruisbestuiving tussen deze media-platformen? Voor onze doeleinden zijn ze immers uitermate geschikt.

Heb je concrete voorbeelden?
Genoeg! Misschien het beste voorbeeld is het ‘Beet verzoeknummer’; Op Facebook kunnen mensen kiezen uit enkele verschillende onderwerpen, waarover ze een uitgebreid artikel willen zien. Het onderwerp met de meeste stemmen zal vervolgens volledig uitgewerkt in Beet verschijnen. Een ander voorbeeld is de ‘Meet, greet & fish’-rubriek.


Help, ik wil een molen! Experts geven bruikbare tips over waar je op moet letten bij de aanschaf van een werpmolen.

Mensen kunnen zich op internet aanmelden om een dag met een gerenommeerd sportvisser te vissen en daar van te leren. De redactie zal op basis van de motivatie de meest geschikte kiezen en diegene gaat dus een hele dag aan de slag met zo’n viscrack! Uiteraard wordt daar vervolgens een artikel van gemaakt.


Een beetlezer aan de slag met de barbeelspecialist van de Lage Landen, Frans Vogels.

Dit hebben we al gedaan met witvisgrootheid Steve Ringer en barbeelspecialist Frans Vogels. Het is verbazingwekkend hoe succesvol zo’n dag is; niet alleen voor de lezer die tijdens een dergelijke sessie ontzettend veel leert, ook voor ons redacteuren! Ons wordt ons tijdens zo’n sessie een spiegel voor gehouden van de visser van vandaag de dag.

Leuk die artikelen van pro staffers die op zijn minst wekelijks aan de waterkant zitten. Maar slaan die in al hun know how zo nu en dan geen stappen over in hun tekst en uitleg? Wel dus, dat hebben we beide ‘Meet, greet & fish-sessies’ gemerkt.

Qua lay-out zagen we ook behoorlijke veranderingen.
Klopt, al moet ik zeggen dat het inhoudelijke prioriteit had. Maar goed, natuurlijk hoort daar een nieuw jasje bij! Met name de beeld-tekst verhouding kon beter in mijn ogen. In de sportvisserij worden zulke geweldige foto’s gemaakt; dan moet je dat laten zien ook!
Leuk vind ik ook ons ‘Beetpoppetje’ die ons à la hints door de nieuwe rubrieken heen leidt.


Een oude rubriek is van stal gehaald; visweekend met specifieke info over een bepaalde omgeving in Nederland.

Verder moet het leesplezier bovenaan staan. Zelf ben ik altijd erg gecharmeerd van interviews. Je kunt ze lekker selectief lezen; bijvoorbeeld alleen de antwoorden op vragen die jij interessant vindt.  Inmiddels hebben we reeds twee prominente personen uit de hengelsport aan de tand gevoeld.


Vraagbaak Marco Kraal! Hoe was hij als kind en wat gebeurt er zoal achter de schermen.

Super om eens met Marco Kraal achter de schermen te kijken. In de nieuwste editie een interview met Ed Skillz. Wat een waanzinnige foto’s maakt hij. Op de redactie zaten we er met open mond naar te kijken!


De nieuwste editie , Beet-Rovers augustus met een prachtige plaat van Ed Skillz.


Wat is volgens jou nu echt een artikel dat we gelezen moeten hebben?
Het artikel Speurneuzen in Beet augustus van wetenschapsjournalist Arno van ’t Hoog. Arno schrijft al een tijdje voor Beet-Rovers en elke keer weer zijn we dolblij met zijn bijdrages. Als sportvissers moeten we het altijd doen met gissen en aannames.


In het artikel reukvermogen feiten waar je wat mee kan bij het sportvissen.

Hoe fijn is het om iemand te hebben die met daadwerkelijke feiten aan komt zetten. In zijn artikel Speurneuzen komt Arno met zeer interessante wetenswaardigheden over het reukvermogen van vissen, waarmee je als visser echt je voordeel mee kunt doen!

Tot slot, wat kunnen we in de nabije toekomst nog meer verwachten in Beet?
Genoeg! Met name die interactiviteit gaan we alleen maar opschroeven. Wat te denken van een project waarbij een Beet lezer op een bepaald water een bepaalde opdracht moet vervullen of een Beet lezer die het opneemt tegen een zogenaamde expert? We willen de lezer elke editie verrassen met nieuwe invalshoeken.


Natuurlijk blijven de experts hun platform behouden.

Het moet bovenal echt leuk zijn om de artikelen te lezen en er ook uiteindelijk iets mee te kunnen doen. In mijn optiek is een goed artikel een bijdrage waarbij mensen getriggerd worden om naar de waterkant te gaan om het zelf te proberen. Dat is en blijft het uitgangspunt.

Klik hier voor informatie over een abonnement.
 

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Gezien bij ...
Willem Moorman -
image description
Flyfair the world of fly fishing
Willem Moorman -
image description
Ed Stoop, bedankt
Marc Borst -