Rivier in het vizier 223
Door Yvo Bindels
16 april 2011
Van het gesloten seizoen voor kunstaas zijn de eerste weken alweer voorbij. Ondanks het prachtige weer heb ik geen hengel meer aangeraakt, de drang is er ook nog niet. Wel verheugen Sando en ik ons op het komende seizoen, want dan wordt er gevaren in een splinternieuwe Tomasco Pikefighter 465!
Op de hengelsport- en visbotenbeurs ontmoette ik eind vorig jaar Tom Jorna, eigenaar van Tomasco. Ik had al gehoord dat zij boten konden bouwen met goede vaareigenschappen. Op zijn stand was naast een praktische karperboot ook een kaal casco te zien van een roofvisboot. Dit had natuurlijk onmiddellijk mijn aandacht. Het zag er als geheel erg degelijk uit.
Duidelijker dan dit kon het concept van de boot niet getoond worden. Geen onnodige opsmuk, simpelweg kwaliteit. Mooie strakke lasnaden, het vakmanschap straalde er van af. De ietwat holle voorkant en licht geronde spiegel zouden verantwoordelijk zijn voor de uitstekende vaareigenschappen en het relatieve lage motorvermogen wat nodig is om de boot op snelheid en in plané te krijgen.
Een Pikefighter in wording.
Met Tom Jorna klikte het goed en al snel werd duidelijk dat hij boten geheel naar wens van de visser kon bouwen en inrichten. Dat klonk mij als muziek in de oren, want de standaard inrichting van veelal ‘kant-en-klaar’ afgeleverde boten is voor mij niet echt de meest praktische. Zo hoeft er van mij geen bun in de boot te zitten en in plaats van hengelkasten die veel plek innemen, heb ik liever meer open ruimte in de boot.
Ook kan er zo op tal van punten op gewicht bespaard worden. Wel zie ik graag ook achterin een verhoging waar men op kan staan om werpend te vissen. Met al deze wensen kon rekening gehouden worden bij het bouwen van de boot. Thuis werden alle zaken rustig op een rijtje gezet en uiteindelijk een afspraak gemaakt voor een uitgebreide proefvaart.
Ik heb de vorige seizoenen ook in verschillende andere aluminium boten gezeten waaronder Lund, Marcraft, Princecraft, Quicksilver, Duro-boat, maar nog niet eerder in een Tomasco. Het is toch weer afwachten hoe een boot je in de praktijk bevalt. Halverwege maart vertrokken mijn maat Sando en ik vanuit Limburg richting Friesland om dit te ervaren.
De vaareigenschappen moet je in de praktijk ervaren.
Om een lang verhaal kort te maken, deze boot deed precies wat ik wilde en hoopte. Erg wendbaar en tegelijkertijd heel stabiel. Ook bij lage snelheden reageert de boot heel direct op de gashendel. Door de licht geronde spiegel kon ik de boot bij wijze van spreken om een tafel heen draaien. Ook backtrollend kon de boot perfect op de gewenste koers gehouden worden. Sando was net zo enthousiast als ikzelf dus dat zat wel goed.
Helaas liet de wind het die dag afweten waardoor ik niet in staat was de drifteigenschappen uitvoerig te testen, maar het driften op het briesje ging in elk geval prima.
In de werkplaats bespraken we nadien de inrichting van de boot en daarbij kwam het voordeel van het directe contact tussen bouwer en gebruiker duidelijk naar voren. Het zal uiteindelijk een boot op maat voor Sando en mij worden, waar we hopelijk nog veel mooie vismomenten in zullen gaan beleven
De boot bleek erg wendbaar.
Momenteel wordt het aluminium op maat gesneden, waarna met het laswerk kan worden gestart en daarna de volledige afwerking en spuitwerk. Een betrouwbare Suzuki 25 pk viertaktmotor zal de voor de voortstuwing zorg gaan dragen. De complete set komt straks op een robuuste Kalf trailer te liggen, type Hawk 750. Wat kijken we er naar uit om met deze set in het nieuwe seizoen het water op te gaan!
De Princecraft heeft al een nieuwe eigenaar en dat is Johan Caneel. Die zal overigens zijn set te koop aanbieden. De komende weken zullen er geen visverslagen van mijn hand verschijnen. Binnenkort reis ik met Henk Simonsz naar Noorwegen. De voorbereidingen voor deze roofvistrip zijn inmiddels begonnen. Begin juni zullen de nieuwe visavonturen weer in deze rubriek te lezen zijn. Tot dan!