image description

Peter dobbert door… zonder lood onder de dobber

Een aantal weken geleden zou ik een presentatie verzorgen over loodvrij vissen, tijdens de Jeugdinspiratiedag van onze federatie.

Helaas was ik geveld door de griep en kon het voor mij niet doorgaan. Inmiddels staat de volgende demo al voor de deur, op de "Achterbandag" van de VBC HHNK. Een hele mond vol voor een ontmoetings- en informatiedag voor de bestuursleden van verenigingen binnen het werkgebied van HHNK (deze dag vond 21 mei 2022 plaats, red.).

Deze dag staat in het teken van de Wereldvismigratiedag. En dat bestaat dan weer rond het thema duurzaamheid. Zie daar de connectie met Loodvrij vissen. Maar er is meer. De Unie van Waterschappen heeft zich samen met Sportvisserij Nederland geconformeerd aan de Green Deal, waarbij loodvrij vissen hoog op de agenda staat. Steeds vaker komt loodvrij vissen als voorwaarde in huurovereenkomsten naar voren. Zowel gemeenten als waterschappen gaan dit als eis neerleggen en de huurder zal daar naar moeten acteren. Er zijn twee belangrijke data genoemd, die dit onderbouwen: 2023 en 2027, waarbij de EU verplichtingen oplegt, die onherroepelijk gaan leiden tot een verbod op het gebruik van lood in de (sport-)visserij.

Nu is het zo dat wij sportvissers net echte mensen zijn, dus een verbod strijkt ons tegen de haren. Helaas gaat dat niet helpen, want zoals al vaker gebleken, trekken overheden zich niks aan van sentiment en gaan uit van de feiten, waarop hun beleid is gestoeld. Kortom, ga je verdiepen in de alternatieven in plaats van te roepen, dat je niet mee gaat doen. Ik heb die keuze enkele jaren geleden gemaakt. Ik was me al bewust van de kwalijke effecten van lood in de natuur en ingegeven door de duurzame oplossingen, die binnen mijn vakgebied worden gemaakt (melkveehouderij), vond ik dat waar een wil is, ook een weg is.

Ik heb nog geen dag spijt van deze keus gehad en geen vis minder gevangen (denk ik), maar wel plezier gevonden in het "pionieren" met de diverse alternatieven. Ik schrijf er regelmatig over, krijg ook af en toe serieuze feedback, met name van één wedstrijdvisser, die keer op keer goede kritische vragen stelt. Ik vis verenigingswedstrijden op een laag niveau, vis me bijna altijd wel in de top 3 en kan zo stellen, dat voor mijn gevoel en mijn visserij het gebruik van loodvervangers geen belemmering vormt voor het doen van goede vangsten.

Op topniveau is dat wel anders. Ik lees met veel interesse de verhandelingen van o.a. Jan van Schendel over inverse loodverdeling, loodkettinkjes en valloodjes nummer 10 tot en met 14. En ik moet dan bevestigen, dat de grote fabrieksnamen in de wedstrijdvisserij er nog steeds geen goede loodvrije oplossingen voor hebben geleverd.

En geloof me, ik heb bijna elke denkbare en verkrijgbare hagel, shot, splitshot of styllood met coating in de koffer en aan de lijn gehad. Men dumpt wat in de markt, zodat aan een opdracht of doelstelling wordt voldaan, maar het ontbreekt aan visie en vooral goede toepasbaarheid onder wedstrijdcondities.

Als ik een ijzerstaafje moet wisselen om de gewichtsverdeling onder de pen aan te passen, ben ik daar wel een minuut of twee aan kwijt. Voor mij geen probleem, maar dat is voor een wedstrijdvisser het verschil tussen winst en buiten de top-10 eindigen. Kortom, fabrikanten, kom met goede, werkende, relevante en betaalbare oplossingen voor de serieuze sportvisser en kom daar snel mee! De sportvisser wil er heus wel voor betalen, maar het moet wel goed zijn. Een methodkorf die tijdens de dril in stukken uiteenvalt of breekt in het voermalletje, dat kan gewoon niet. Tungsten dropshot gewichtjes die na twee worpen splitsen in wartel en (verloren) gewicht, zijn hun 3 euro niet waard, kom met deugdelijk spul en dat kan ook voor een euro. Zeker weten!


100 Jaar geleden stopte men lood in benzine. In de jaren '80, nu al 40 jaar geleden, besloot men dit er uit te gaan laten. De grote benzinemaatschappijen besloten in 1996 al dat er in ons land geen gelode benzine meer was. Voor oude auto's werd een vervanger toegevoegd om de motor te sparen. Voor nieuwe auto's werd er van alles uitgevonden om de motor beter te laten presteren ondanks dat er geen lood meer aan te pas kwam. De consument ging probleemloos mee, ondanks dat er in het begin veel weerstand bestond. Hele generaties van na die tijd snappen niet eens wat de naam loodvrije benzine inhoudt, omdat ze niet eens weten dat er ooit lood in zat. In 2021 is Algerije als laatste land ter wereld gestopt met de verkoop van loodhoudende benzine. Dat betekent dat zelfs alle ontwikkelingslanden daarvóór al gestopt waren. Er rijdt sindsdien geen auto minder, er wordt geen kilometer minder gereden, kortom, iedereen heeft het geaccepteerd. En alleen omdat er van bovenaf is geacteerd en men individueel toch echt zijn auto niet wil missen. Veel sportvissers rijden auto, om naar de stek te komen. Wedstrijdvissers zeker. De oude garde heeft dus al eens eerder de keuze gemaakt om van lood naar loodvrij te gaan. Probleemloos.

Ik trek deze parallel door: elke visser wil vissen, niemand wil stoppen en dus moeten we gewoon accepteren dat het anders moet. Wat met de auto kon, kan met de hengel ook!

ANDEREN LAZEN OOK