Persbericht Marcraft visboten
Aanwezig op Hengelsport- en Visbotenbeurs in Utrecht:
Marcraft visboten, close to perfection…
Marcraft visboten uit Leeuwarden is alweer 6 jaar bezig met het volledig op maat bouwen van aluminium visboten en op dit moment zijn ze ‘close to perfection’. Let wel: een boot kan natuurlijk altijd nog iets mooier, maar voor de doelgroep en het doel van deze boten zitten ze wel aan de grens van kwaliteit. Daarbij moet natuurlijk ook gelet worden op prijs-kwaliteitverhouding. Marcraft is het meest bekende merk in Nederland qua op maat gebouwde aluminium visboten en er zijn in de loop der jaren zo nu en dan wat spelers bij gekomen en ook weer afgevallen.
Vaak zijn het bedrijven die al in de scheepsbouw zitten en dan als extra model ook een visboot gaan bouwen, maar er zijn er niet veel die dag in dag uit, voor klanten uit heel Europa, alleen maar visboten bouwen. In dat licht is het dan ook uniek dat Marcraft nog steeds de goedkoopste is in het topsegment en dat heeft natuurlijk een reden. Marcraft visboten bouwt de boot namelijk voor 100% in eigen huis en daar komen geen vreemde handen aan te pas.
Alleen het snijden van de aluminium platen wordt uitbesteed aan een van de grootste bedrijven op dit gebied, Snijtech te Joure. Maar vanaf het moment dat het snijpakket binnenrolt, gaat Marcraft aan het werk. Eerst wordt het pakket door onze gecertificeerde lasser, samen met een stageloper van een lasopleiding scheepsbouw, in elkaar gelast en na 4 dagen lassen en slijpen rolt de boot de lasloods uit om hem vervolgens 6 keer in de 2-componenten primer te zetten.
6 Keer in de 2-componenten primer.
Nu is het in de eerste jaren wel eens voorgekomen dat een Marcraft, net als vele andere aluminium boten, corrosie kreeg op de plaatsen waar water zijn gang kon gaan onder het verfsysteem. Dit probleem is volledig opgelost door op een andere manier en met nog betere primer de boot helemaal dicht te primeren tot de waterlijn. Zo kan water geen oorzaak meer zijn van de corrosie. Ook heeft Marcraft door middel van het aanpassen van de afbouw gezorgd voor een afgesloten verbinding van de RVS delen op en in de boot met het aluminium.
Bekend is dat RVS en aluminium slecht samen gaan. Laat je de boot volledig ongelakt, dan zal je dit probleem niet snel hebben, maar als je de boot in een mooie kleur naar wens bestelt, dan is het van groot belang dat je het verfsysteem beschermt tegen deze corrosie. Let wel: een aluminium boot met corrosie gaat een leven lang mee, maar het ziet er iets minder uit als je onder je verf van die kleine hobbeltjes krijgt.
De boot wordt dus 6 dagen lang 1 keer in de Hempel primer gezet en nadat de boot volledig in de primer zit wordt er nog een zevende controlelaag aangebracht waarna deze door 2 man wordt teruggeschuurd om zo de boot 2 tot 3 keer in de 2 componenten aflak te zetten. Deze kleur is natuurlijk naar keuze en er kan ook gekozen worden voor een 2-tone boot. Zelfs de kleur van de striping kan aangepast worden aan bijvoorbeeld de benzinemotor of zelfs de kleur van de auto die de set moet trekken.
Tijdens het primeren van de boten wordt de boot naar wens volledig gestoffeerd. Hier is Marcraft ook weer een stapje verder in gegaan. Normaal, donker tapijt zal na een paar jaar slijtageplekken kunnen krijgen en door de zon iets verkleuren, maar Marcraft laat nu zijn eigen tapijt maken in België en dit tapijt is dan ook 100% UV bestendig en gaat vele jaren langer mee dan de oude.
100% UV bestendig tapijt…
... dat vele jaren langer mee kan dan de oude soort.
En als uiteindelijk de boot klaar is dan begint het volledig op maat inbouwen van de gewenste elektrische installatie. Waren het in de eerste jaren alleen een kabeltje voor de pomp en het licht, tegenwoordig kan het zijn dat er 100 meter kabel in een boot moet worden gelegd en dit doen de mannen van Marcraft zeer deskundig en alles wordt gezekerd en in kabelgoten. Ook hierin is erg veel tijd en energie gestoken omdat een elektrisch systeem in een visboot gewoon altijd moet werken, ook al beuk je met 70 kilometer per uur over hoge golfen.
Deskundige afwerking met kabelgoten.
En dan komt het laatste traject: de trailer en motor plaatsen om zo de set compleet te kunnen afleveren aan de opdrachtgever. Marcraft werkt tegenwoordig uitsluitend met Pega-trailers omdat ze toch vinden dat dit hét merk is in Nederland, zowel in kwaliteit als in service. Qua motoren kan de klant alle kanten uit. Zo heeft Marcraft met alle merken een goede afspraak en kunnen ze ook tweedehands motoren leveren om zo de setprijs nog scherper te maken.
Marcraft heeft vele jaren met heel veel plezier Honda gevaren en dit merk heeft zelden storing, maar toch ziet het er naar uit dat Marcraft visboten hun allernieuwste 496 LakeHunter, die in Utrecht voor het eerst te zien zal zijn, gaan uitvoeren met een Suzuki 90.
Mede omdat Honda een iets andere koers gaat varen zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe motor. En door het bouwen van de nieuwe 535 Commander voor Daan Verbruggen, die is voorzien van de Suzuki 115T, zijn ze na de proefvaart zo onder de indruk geraakt van de sublieme vaareigenschappen van deze motor dat ze ervoor gekozen hebben om met dit merk in zee te gaan.
Onlangs opgeleverd: de 535 Commander voor Daan Verbruggen.
Vorige week is de boot van Daan afgeleverd en op dit moment zit hij met zijn eerste klanten op het water en naar verluid is hij erg blij dat hij toch weer gekozen heeft voor dit merk.
Zoals u ziet en leest, is er alles aan gedaan om dicht bij de perfecte visboot te komen binnen het budget van een nog betaalbare prijs. Het is dan ook vrij uniek dat je al vanaf € 16.500 euro een complete, op maat gebouwde Marcraft 440 PikeMaster kan krijgen inclusief een 30Pk injectiemotor op een Pega 750 trailer.
Perfecte boten tegen betaalbare prijzen.
Mocht u nog vragen hebben over het merk Marcraft, bezoek ze dan op hun stand 156 van de aankomende hengelsportbeurs te Utrecht…én de Friese koffie staat klaar!
Marcraft visboten