Lucky Luc op Leka/Noorwegen deel 1



Lucky Luc op Leka/Noorwegen  deel 1

Al jaren hoorde ik zeer goede berichten van vismaten die hele mooie vangsten hadden gedaan op het eiland Leka in Noorwegen. Dat moest ik met Yvonne ook eens gaan beleven. Dus bijtijds alle informatie via de prachtige informatie website Vissen in Noorwegen waar alle info over deze mooie visplek te zien is.


De reis in het land waar we zo aan verknocht zijn is er een van een adembenemende schoonheid.

Het is niet naast de deur voor mij want het is wel 2100 km enkele reis. Ik zoek het tegenwoordig wat “dichterbij” wat dat betreft want de Lofoten was 3400 km enkele reis. Op een of andere manier denk ik dat wat je van ver haalt lekkerder is. Maar ook nu bleek dat weer zo te zijn en hebben Yvonne en ik tot op het bot genoten!

De reis

Ik had besloten om mij op geen enkele manier op een tijd vast te leggen voor een veerboot. Je weet maar nooit onderweg. De veerponten tussen Duitsland en Denemarken (Puttgarden-Rodby, 90 euro enkel) en Denemarken-Zweden (Helsingor-Helsingborg, 47 euro enkel) varen dag en nacht door en je hoeft hooguit een halfuur te wachten.


Iedere keer weer een ander huisje met weer een ander uitzicht. Luxe!

Ideaal dus want de vertragingen op de snelweg tussen Bremen en Hamburg die nu al vele jaren duren zijn gewoonweg niet in te schatten. Of je moet in de nacht gaan rijden maar dat heb ik te vaak gedaan en dat vind ik toch niet zo leuk. Op de terugweg haden we de brug genomen via Malmo/Zweden naar Kopenhagen/Denemarken( 40 euro enkele reis). Het lijkt op de kaart een beetje omrijden maar dat is het kwa snelheid zeker niet.


Geen straf om hier doorheen te rijden ook al schiet het niet op in Noorwegen.

Ook een aanrader dus want je kunt gewoon met je creditcard of pinpas betalen en dan weer doorijden. Goed geregeld en geen vertraging opgelopen. Het stuk in Zweden blijft een pittige 500 km en is gelukkig bijna overal nu vierbaans dus dat schiet lekker op. Het eerste stuk gaat dus echt wel snel maar zodra je in Noorwegen komt maak je geen groot aantal kilometers meer per uur. Als je de 70 km per uur gemiddeld haalt mag je blij wezen.


Af en toe even stoppen omdat het TE mooi wordt!

Zeker met het vele werk aan de weg wat daar altijd wel aan de gang is. Ik had drie dagen voor de enkele reis uitgetrokken en dat werden er 2,5. Prima gedaan dus en met twee overnachtingen toch even bij kunnen trekken onderweg. Ook al gaat de vermoeidheid op een gegeven moment echt niet meer uit het lijf en is het een kwestie van doorzetten. De verschillende hutjes die je kunt huren voor een nacht (“hytte” op het bord langs de weg) maken de reis zeer leuk. Ze zijn vaak verrassend leuk ingericht met zeer mooie vergezichten meestal op het water.

Zorg wel dat je contant geld bij je hebt in euro’s of  kronen want de afrekening geschiedt voor meer dan 90 procent in contant geld. Anders kun je blijven zoeken naar een slaapplaats totdat je een ons weegt. En als je vermoeid bent is dat niet prettig. De reis door Noorwegen is eigenlijk een grote lange bocht die je neemt. Er komt geen einde aan. Als je dit voor het eerst doet dan stop je bij iedere bocht om te genieten van wat er nu weer voor je opdoemt. Maar wij zijn hier al veel vaker geweest en dan weet je wat je te wachten staat.

Gelukkig geeft de Tom-Tom steeds een minder aantal kilometers aan dus dat is goed voor de motivatie. De E6 die door het Dovrefjell gaat is prachtig en we hebben weer verschillende Elanden gezien deze keer en dat gebeurt ons echt niet zo vaak. meestal zie je ze alleen op de verkeersbordendie voor ze waarchuwen. Op een echte “Eland-proef’ zit echt niemand te wachten kan ik u zeggen. Het beest weegt 600 kg !Dwars door de sneeuw heen krijg je het oergevoel op deze plek en ben je blij dat je dit weer met z’n tweetjes mag meemaken.

Leka

Opeens kom je dan toch aan bij de pont die je naar het eiland Leka brengt. Deze pont vaart niet de gehele nacht door dus kijk even op de begin en eindtijden op de bovengenoemde website.


Hehe  eindelijk de veerpont naar Leka bereikt na 2100 km.

De pinautomaat gaf voor de zoveelste keer weer eens storing op de boot dus ik was blij dat ik contant geld bij me had anders kom je de boot niet op. Het eiland Leka heeft een goudgele kleur die je vooral als je over het eiland een rondje maakt goed opvalt. Het eiland is niet echt groot want als het weer het toe laat kun je er met de motorboot in een uurtje rond varen.


Hopelijk gaat het “gouden eiland” ons een mooie vangst bezorgen.

De variatie aan visgronden is enorm en je kunt er zeer goed vissen zowel met harde wind als met rustig weer. Er is altijd wel een plek te vinden die uit de wind ligt. Toen we aankwamen bij de camping en verwelkomd werden door Anne-Britt en haar man Jostein die deze grote camping beheren voelden we ons gelijk thuis. De familiehut met prachtig uitzicht over het fjord die we geboekt hadden was een wel een zeer goede keuze geweest.


Een rondje over het eiland en je ziet hoe mooi van kleur het is.

Wat een luxe en wat ziet het er allemaal top uit! Mooi uitzicht op de bootsteiger en de zeer goed verzorgde fileerruimte die iedere dag tot diep in de nacht gebruikt wordt Het wordt namelijk niet donker in de maanden juni, juli en augustus. Dat maakt deze maanden ook meteen tot de ideale reismaanden.


Het huisje, de zogenaamde familiehut nr. 5,  kon niet mooier liggen. Kicken!

Wat een weelde dag en nacht licht. Daar moesten we even met mijn enorme vismotivatie (zeg gerust gekte!) mee om leren gaan want de eerste sessies waren er meerdere per dag zodat we toch wel wat uit ons ritme raakte. Slecht weer overdag? Dan gaan we toch gewoon vannacht en gaan we nu even pitten? “Goed idee,” zei Yvonne, maar op een gegeven moment is dit toch wat meer genormaliseerd omdat het lichaam het niet meer trok. 

 
In de schitterende fileerruimte van alle gemakken voorzien kun je je vis panklaar maken.


Er is ook een kleinere ruimte aanwezig om in alle rust te fileren.

Binnerkort deel 2

Voor meer informatie kijk op: Vissen in Noorwegen.nl

ANDEREN LAZEN OOK