Less is more…

Less is more…

Door Berthil Bos

Het is winter en de visdagen die gevist kunnen worden, moeten als het kan goed en probleemloos verlopen. In het bijzonder als je met de boot het water op gaat. Vissen wil je en prutsen met apparatuur is met deze kou aan niemand besteed.


Vissen wil je en prutsen met apparatuur is met deze kou aan niemand besteed.

Vele roofvissers hebben inmiddels de beschikking over een boot waarmee we onze vissoort mee opsporen en belagen. En net als ik, is er zo langzamerhand een groot assortiment elektrische apparatuur bijgekomen; van dieptemeters tot GPS en van elektrische ankers tot aan elektromotoren voor zowel de spiegel- als frontmontage.

Om dit alles in beweging te zetten hebben we een krachtbron nodig in de hoedanigheid van een accu, die dit aan kan gedurende de gehele visdag, zonder ons in de steek te laten. De hoeveelheid stroom die een elektromotor nodig heeft is afhankelijk van factoren zoals de grote van de boot, de weersomstandigheden en natuurlijk de intensiteit waarmee je de motor gebruikt op een visdag.


Veel apparatuur vergt veel van de accu.

Wat het gebruik betref ben ikzelf een grootverbruiker, aangezien ik bij al mijn vistechnieken graag de ondersteuning van de elektromotor aanwendt. Verticalen op snoekbaars, diagonalen op snoek, werpend op diverse roofvissoorten en zelfs bij het trollen wordt assistentie gevraagd van mijn elektrische vriend, zodat ik tot voor kort twee accu’s van 105 ampère nodig had om de gehele dag stroom te hebben.

Nu is mijn boot met zijn ca. 15 ft. niet de grootste. Dus twee accu’s van +/- 25 kg per stuk inclusief een elektrische frontmotor, is voor de balans van de boot niet optimaal, wat je aan het benzineverbruik en je maximum snelheid absoluut merkt.


Bij deze ijzige temperaturen wil ik alleen aandacht voor de vis hebben.

Maar het meest irritante vond ik wel het omwisselen van de accu tijdens de visdag. En dat komt altijd weer op het verkeerde moment: tijdens een bijtperiode, aanwakkerende wind of zoals in deze tijd dat je vingers krom staan van de kou.

Vismaat Arjan, die in het bezit is van een veel grotere boot, kampte met hetzelfde probleem en omdat zijn boot door de grootte meer kan hebben, was het de bedoeling om de twee 12-Volts te vervangen door één 24 Volt accu. Wel moest hij dan de elektromotor weer aanpassen wat het kostenplaatje verhoogde, terwijl hij erg tevreden was over zijn 12-Volts frontroller.

Na een bezoek aan Evin (Elektrisch Varen In Nederland) werd ons door Marco Groenenberg duidelijk gemaakt dat je door middel van een hogere kwaliteit accu een beter rendement kunt krijgen en dat deze accu, onder de naam ZENITH ZL-12- 100 met zijn aangegeven 100 Ampère, je beste vriend zal zijn als het eropaan komt. Nu sta ik niet bekend als een technisch wonder en met al die gegevens heb ik niets, dus de praktijk moest het maar bewijzen.


Niet alleen in deze winter je beste vriend.

Wat mij direct al bij het inladen van deze accu opviel, was het gewicht dat aanzienlijk zwaarder was dan de accu die tot dan gebruikt werd. Bij navraag bleek dat hij 6 kg zwaarder was dan de doorsnee accu en dit komt omdat er zes kilo meer lood in verwerkt is wat meer vermogen geeft.

In het voorjaar zijn Arjan en ik een week in Noorwegen geweest en dit was een mooie gelegenheid om het een en ander uit te testen en geholpen door de wind, die deze week veelvuldig aanwezig was, heeft de elektromotor overuren gedraaid.


In het mooie Noorwegen was Arjan blij met zijn Zenith.

Ook de I-pilot met zijn vele functies, vraagt extra vermogen, terwijl we de ondieptes afvisten. Maar het blijkt voor deze accu geen probleem, ondanks de boot van ruim 17 ft. Ook het vermogen van 100 ampère was continu aanwezig terwijl mijn oude, die volgens de boekjes 105 ampère zou geven, dit alleen maar in het begin deed.

Na deze week en een geheel jaar vissend in Nederland, ben ik volledig overtuigd van zijn kunnen en ook Arjan liet zijn 24 Volt ambitie los omdat deze accu aan al onze behoeftes voldoet.


Veel wind… De gehele dag dus een beroep doen op je accu.

Ikzelf heb tegenwoordig dus genoeg aan één accu en dat bespaart mij 20 kg en dat heeft zoals ik eerder zei, zo zijn voordelen. Nu is het wel zo dat als je een lichte boot hebt, of je maakt niet veel gebruik van de elektromotor, je uistekend uit de voeten kunt met één enkele doorsnee Semitractie accu van minimaal 100 ampère.

Maar wil je af van het gebruik van twee krachtbronnen en rustig de dag uitvissen, dan is de ZENITH ZL-12 een must, ook al is de prijs het dubbele van een gewone. Het aantal opladingen dat deze accu kan hebben ligt namelijk wel vele malen hoger dan een doorsnee krachtbron en dat komt weer neer op een langere levensduur, wat hem uiteindelijk veel goedkoper maakt.


Deze mannen hebben nog nooit van een elektromotor gehoord.

Mijn oude kwam niet verder dan twee seizoenen en is zo gezien een stuk duurder. Door de power die deze krachtbron heeft kan deze accu ook bij de winterse kou wat hebben en zal het verlies aan stroom door de kou niet desastreus zijn.

Tot slot is het goed te weten dat de aanschaf van een kwaliteitaccu altijd dient te geschieden bij een vertrouwd adres omdat deze vrij recentelijk gefabriceerd moet zijn, zodat de accu niet al geruime tijd leeg staat waardoor de levensduur merkbaar wordt beïnvloed. Let dan ook op de stickers die het fabricagejaar aangeven en kijk tevens of hier niet mee geknoeid is. De ZENITH ZL-12- 100 is inmiddels vervangen door de ZL-12-0185, dus kies voor deze laatste.

Berthil Bos

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Gezien bij ...
Willem Moorman -
image description
Vernieuwde Busters
Marc Borst -