Langeduurtest van de Pontoonboot deel 3
Door Aad Kouwenberg
In het voorgaande artikel hebben we gezien dat de boot binnen een kwartier vaarklaar ligt om het water op te gaan. Nu zullen we eens kijken wat we verder nog nodig hebben voordat we aan de slag kunnen.
Ten eerste moeten we een waadbroek aanschaffen. We zitten in de pontoon weliswaar net boven het water maar na een tijdje worden voeten en achterwerk toch aardig nat. Als je het water op gaat met wat golven is dit zeker het geval.
Nu zijn er vele verschillende soorten waadbroeken te koop. De keuze is reuze en hierdoor zie je geen bomen én geen bos meer. Ik heb zelf een waadbroek gekocht van ademend materiaal. Het grote voordeel van dit soort broeken is dat je zomers niet gaat zweten. Voor deze broeken kun je ’s winters een speciale fleece binnenbroek kopen zodat je toch lekker warm blijft op het koude water. Het nadeel is dat de prijs van deze broeken al snel rond de tweehonderd euro ligt en dit is veel geld.
Een goedkopere maar zeker geen mindere oplossing is om een neopreen waadbroek aan te schaffen. Laatst zag ik ze in de aanbieding voor 45 euro. Misschien niet de beste kwaliteit maar we gebruiken hem alleen om te zitten, dus dat zit wel goed! Een neopreen broek is misschien in de zomer een beetje warm maar deze duurt gemiddeld maar twee weken dus dat is ook geen probleem…. Voor beide broeken geldt dat het verstandig is om een riem om te doen. Deze riem voorkomt, dat als je onverhoopt uit de boot valt, je waadbroek niet vol met lucht komt te zitten waardoor je ondersteboven als een soort markeerboei op je eigen stek rond drijft. Ook zorgt de riem ervoor dat de broek niet direct vol water loopt. Het beste kun je voordat je gaat vissen eerst het water inlopen zodat alle lucht uit de broek geperst is en dan de riem aantrekken.
””
Soms willen we een stek heel secuur uitwerpen en driften we hier te snel voorbij. Als we graag op deze stek langere tijd willen vissen kunnen we een anker laten zakken. Een geschikt anker hiervoor is een paraplu anker, dit anker laat zich in ingeklapte toestand goed opbergen. Een anker van rond de twee tot drie kilo is al voldoende. Het gebruik van een dergelijk anker heeft ook nadelen en ik spreek uit ervaring. Al één van de eerste keren dat ik met de boot het water op ging kwam mijn anker vast te zitten op de bodem. Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat er gebeurt als je zittend in de pontoon heel hard aan het ankertouw gaat trekken. Juist ja! Je trekt jezelf onder water. Ook het touw vastzetten aan de voetensteun en volgas wegroeien leverde niet het gewenste resultaat op, sterker nog een strak aangetrokken knoop uit een touwtje halen ter hoogte van de voetensteun - met ijskoude handen - valt niet mee. Dan maar even naar de kant roeien! Ho ho, je anker zit vast. Met de kniptang was e.e.a. zo opgelost. Ik vond dat anker dus geen goed idee en gelukkig maar want het ligt nog ergens op 5 meter diepte.
Een betonnen anker b.v. is heel eenvoudig zelf te maken. Je neemt een emmer, vullen met zand en snelbeton, bevestigingstouwtje erin en klaar is kees. Het kost weinig en werkt perfect. Als je dan toch bezig bent maak er dan direct een aantal met verschillende gewichten. Komt dit anker onverhoopt toch aan de bodem vast te zitten, iets dat door de vorm van het anker niet snel zal gebeuren, hoef je over de kosten niet wakker te liggen. Verder is het beschadigen van de pontoon nagenoeg onmogelijk met een dergelijk anker.
Driften gaat met de boot met wat wind vrij snel. Een oplossing vinden we hier net als met de gewone boot in een driftzak. Natuurlijk dient het formaat van deze driftzak te zijn aangepast aan het formaat van de boot. Een driftzak van 70x70 cm is vaak al voldoende. Een eenvoudige driftzak bestaande uit een vierkante lap stof met in het midden een gat voldoet prima. Ik heb er zelf door een handig familielid een aantal laten maken oplopend van 70x70cm tot 200x200cm. De grotere driftzakken voldoen prima voor een grote boot.
Over montage van de fishfinder ben ik een tijdje aan het denken geweest. Je merkt tijdens het vissen en specifiek het vliegvissen dat alles wat op of aan de pontoonboot wordt gebouwd lastig is en al snel in de weg zit. Mijn plan was om op het framewerk een beugel te maken voor bevestiging van een fishfinder. Ik weet echter nu al, dat deze op een gegeven moment een keer in de weg gaat zitten. Ik wil graag zo opgeruimd mogelijk vissen.
Regelmatig kom ik met de gewone boot visvrienden tegen en dan maken we natuurlijk altijd een praatje. Ik verbaas me regelmatig over de bende die ze in de boot hebben. Hengels, kunstaas en fototoestellen liggen her en der door de boot verspreid. Ik hou daar niet zo van en als ik een hengel of een stuk kunstaas niet meer nodig hebt ruim ik het op en voordat ik ga vissen geef ik eerst alles een plekje. Mocht er dan een keer iets fout gaan met het drillen van een grote vis of je krijgt een berg slecht weer over je heen kun je vrijelijk door de boot bewegen zonder dat je overal over struikelt en in pluggen grijpt en trapt. Op mijn pontoon wil ik dus ook als het even kan zo min mogelijk rotzooi .
Een perfecte oplossing hiervoor heb ik gevonden in een Smartcast RF 30. Deze fishfinder bestaat uit een kleine drijvende tranceducer en een fishfinder op polshorlogeformaat. De tranceducer, deze gaat automatisch werken zodra hij in het water ligt, wordt d.m.v. een lijntje aan de pontoon bevestigd en dobbert ergens achter of onder de boot. Op het (pols)beeldscherm kan je perfect de diepte aflezen. Het beeldscherm is natuurlijk niet zo gedetailleerd als we gewend zijn. Verwacht geen mooie bananen en een perfecte grijslijn, maar de Smartcast doet precies wat ik wil hij geeft de diepte en het bodemverloop aan en meer heb ik niet nodig in de pontoon. Op deze manier hoeven geen steunen en kabels op de boot te worden gemonteerd en ben ik altijd op de hoogte van de diepte onder mijn boot. Voor meer informatie over de smartcast www.asabootelectro.nl.
Nu hebben we zachtjes aan alle benodigdheden voor de boot in orde en kunnen we het water op. In het volgende en tevens laatste artikel zetten we de praktische mogelijkheden en natuurlijk ook de onmogelijkheden van de boot op het water op een rijtje!
Onze testboot staat op een aparte stand tentoongesteld op de Hengelsport-en Visbotenshow in Utrecht, zodat u hem ook eens van dichtbij kunt bekijken.
Vragen van de lezers:
Bij de redactie van T.F. zijn een groot aantal vragen binnengekomen over de pontoon. Om ze hier allemaal los te beantwoorden zou een beetje veel worden dus pakken we een aantal veel gestelde vragen.
Vraag 1:
Een aantal maal kregen we de vraag “Wat voor gewicht kan een pontoon dragen?”
Wees gerust de pontoon is berekend op ca. 200 kilo totaal toelaatbaar gewicht. Dit houdt dus in dat als we 25 kilo materiaal meenemen, er nog iemand bij kan van 175 kilo…
Vraag 2:
Waar is de boot te koop en wat kost hij?
Voor een dealerlijst kun je altijd contact opnemen met Jaap Muda van Mac Fishing in Schiedam onder telefoonnummer +31 (0)104490211.
Vraag 3:
Is het veilig om met de boot groter water op te gaan?
Met deze boot wordt in Canada en Amerika op snelstromend water gevist. Hier in Nederland heb ik de boten regelmatig voor de blokkendam aan de Maasvlakte zien liggen. Uit dit alles zou je kunnen concluderen dat de boten veilig zijn. Toch vind ik dat enige voorzichtigheid geboden is, het is namelijk altijd mogelijk dat er door een haak of ander scherp voorwerp de boot lek raakt en ik zit dan toch liever op de Maarseveense plassen als bij de blokkendam. Ook onverwachte stroming kan gevaarlijke situaties opleveren dus wees echt voorzichtig!
Vraag 4:
Wat zijn de voordelen t.o.v. een bellyboot ?
Deze vraag en nog een aantal andere, worden in het volgende en laatste artikel ruimschoots belicht.