Visavonturen in het land van de Farao’s (2)
door Marc Lens
De visuitrusting
De hengels die we gebruiken is afhankelijk van de manier waarop we de nijlbaars willen bevissen. De meest klassieke manier is het trollend vissen met de spinhengel. Om te trollen met pluggen gebruiken we een vrij pittige hengel (type fast taper) met een werpgewicht van +/- 150 gram. We praten nu over een hengel van ongeveer 2,7 meter lengte. De noodzaak van een 150-200 grams hengel zal u duidelijk worden wanneer u weet dat er gevist wordt met pluggen type Depthraider van Joe Bucher.
Ook vanaf de oever met het juiste materiaal, zijn ze goed te vangen..
Een Super Shad Rap 14 cm is één van de kleinste pluggen die men tijdens het trollen inzet. Daarbij komt nog dat deze pluggen op een gemiddelde afstand van 35 meter en verder achter de boot worden gevist. Tijdens onze vistrip bleken pluggen verder achter de boot gevist beter resultaat te geven dan pluggen gevist op een afstand van 20 meter. Wanneer we een hengel gebruiken met een werpgewicht van minder dan 150 gram, zal dit vaak resulteren in missers.
Een tweede soort hengel die we zeker niet mogen vergeten is een spinhengel met een lengte van 3 meter om te vissen vanaf de oever. Deze iets langere hengel geeft ons meer dril en bewegingsvrijheid tijdens de dril van een nijlbaars. Het werpgewicht kan nu worden teruggebracht tot 80- 100 gr. We vissen nu met pluggen van het type Rapala Jointed 13 cm, waarvan we alle haken en splitringen vervangen hebben door Semi onbreekbare kwaliteit. Het is een noodzaak, geloof me vrij, om alle dreggen te vervangen door Gamakatsu dreggen Tripple Strong (vermelding no. 16 op het doosje). De meeste andere dreggen worden gewoon krom getrokken door deze oerkracht.
Deze hengel ( werpgewicht 100 gr ) kunnen we tevens gebruiken voor het vissen met oppervlakte aas type popper. Tijdens de periode dat wij er waren liet de vis het aan oppervlakteaas volledig afweten. De beste periode om met oppervlakte aas aan de slag te gaan is mei - juni.
Nijlbaars kunstaas en dreggen
Een derde soort hengel die we kunnen gebruiken is de vlieghengel. Hierbij denken we dan aan een soort Tarponvlieghengel (aftma 12-13). Voor de niet ervaren vliegvisser is nijlbaars niet direkt een aanrader, daar runs van 20-30 meter eerder regel dan uitzondering zijn. Men gebruikt dan ook vaak vliegenreels voorzien van een perfekt slipmechanisme.
Molens - Reels
Voor het trollend vissen kunnen we gebruik maken van een reel of molen. De meeste vissers opteren voor een reel van het Type Calcutta 700, TLD Charter Speciale enz. Het is onnodig u te vertellen dat elke hapering van de slip meteen word afgestraft door lijnbreuk. Voor vissers die deze trip overwegen is het noodzaak te investeren in het betere materiaal. Te vaak boeken mensen vistrips met een kostenplaatje van enkele duizende guldens en komen dan met speelgoed materiaal aan de waterkant.
Voor de liefhebbers van molens is het Type Shimano Stradic 6000 een ideale oplossing. Voor het vissen vanaf de oever gebruiken we een lichtere reel, typeShimano Calcutta 400, of als molen de Symetere 4000. Het is wel handig van elk type molen enkele reservespoelen mee te nemen zodat het verwisselen van lijn vergemakkelijkt word.
Lijn
Om te trollen vissen we met dyneemalijn met een trekkracht van +/- 25 kg. Deze trekkracht is niet alleen noodzakelijk uit oogpunt van onverwacht grote vis, de bodem waartegen we ons kunstaas zo dicht mogelijk aanbieden, is bezaaid met rotsen en obstakels. We vissen tevens met een onderlijn van +/- 50 cm geplastificeerd staaldraad. Dit voorkomt doorschuren op uitstekende rotspunten.
De dag van de waarheid is aangebroken
Het vertrek van Schiphol met bestemming Cairo verliep vlekkeloos. Na een vlucht van ongeveer 5 uur kwamen we terecht in een compleet andere wereld met zijn eigen gebruiken en normen.
We kwamen terecht in een compleet andere wereld…
Na het uitchequen en ophalen van onze bagage werden we buiten opgewacht door een leger van wel 30 kruiers, die ieder om hun beurt hun diensten wilden aanbieden. Arnout had dit wel vaker meegemaakt en wist precies waar hij moest zijn om een taxi (busje) te reserveren. Wat betreft prijs en ophaalafspraken moest er nog even onderhandeld worden en zodoende kwamen we om middernacht aan in ons hotel. De eerste indruk die we kregen van dit hotel was meer als dat van een onneembare vesting. Elke in-en uitgang was voorzien van een metaaldetector en 4 militairen. Deze bleven gedurende gans de nacht voor de ingang van het hotel op post, veiliger konden we niet slapen. De volgende ochtend om 3 uur werden we naar het vliegveld gebracht en omstreeks 6 uur vlogen we reeds richting Aswan. Daar aangekomen werden we opgewacht door onze visgidsen die ons richting haven brachten. Het inschepen kon beginnen. (wordt vervolgd)