**KLAAR**              Interview   Dion Raven   door Dick Langhenkel

Interview

door Dick Langhenkel

Wie gaat er schuil achter de naam Raven?
Dat is de familienaam van Sjoerd Raven, de vader van Dion en Iwan Raven. Sjoerd Raven was oorspronkelijk timmerman, maar moest omwille van zijn gezondheid zijn vak vaarwel zeggen. Hij ging niet bij de pakken neer zitten, maar startte in zijn garage te Dronten een voerhandel, die uitgroeide tot een grote voer- en dierenwinkel te Lelystad. Deze zaak wordt thans geleidt door

                       

Iwan (l) en Dion Raven
Iwan. Dion begon tegenover de dierenwinkel een hengelsportzaak, die onder zijn leiding een indrukwekkende ontwikkeling doormaakte. Wie is nu Dion Raven? Dion is een vriendelijke, open en enthousiaste vent van 31jaar. Hij is getrouwd met Jorna, die niet alleen met hem meeleeft, maar ook daadwerkelijk meedenkt en meewerkt in de Outdoor afdeling van de winkels in Lelystad en Hengelo. Dion heeft de M.D.S. ( Middelbare Detailhandel School ) gevolgd en is direct daarna als zakenman begonnen. Op dit moment is hij directeur eigenaar van een drietal zaken, te weten Hengelsport-Outdoor te Lelystad en Hengelo en een hengelsportzaak in Roosendaal. Zijn sportieve belangstelling gaat uit naar zaalvoetbal en de sportvisserij. Ik heb hem de volgende vragen gesteld:

. Vanwaar je belangstelling voor de sportvisserij?

Ik werd al vroeg in mijn jeugd aangetrokken tot de hengelsporthoek in de dierenwinkel van mijn ouders. Ik bracht daar de nodige tijd door en leerde zo al heel jong het materiaal kennen, ik ving de verhalen op en natuurlijk werden hier ook levende vissen verkocht. Van ongeveer mijn vierde levensjaar nam mijn vader me mee naar de waterkant en leerde ik aan zijn hand de praktijk van de sportvisserij kennen.

. Heb je in je drukke zakelijk bestaan, tijd om te vissen? Zo ja, welke tak van de hengelsport beoefen je het liefst?

Naar mijn gevoel heb ik te weinig tijd om aan de waterkant door te brengen, dat wordt ten dele weer goed gemaakt door het feit dat mijn werk, mijn hobby is, maar dat neemt niet weg dat ik meer actief zou willen vissen. Het is door het vissen zelf dat ik inspiratie opdoe voor de inkoop en ook voor het contact met de klanten vind ik het belangrijk om te weten wat er daadwerkelijk aan de waterkant gebeurt. De tijd die ik aan de waterkant doorbreng, gebruik ik voor alle takken van de sportvisserij. Al ben ik dan geen echte specialist, in een bepaalde tak van hengelsport, ik ben zodoende wel op de hoogte wat er in de breedte van de recreatievisserij gebeurt. Ik ben vertrouwt met de Feederhengel, de karpervisserij, ook roofvissen hebben kennis met me gemaakt en het wedstrijdvissen in Queen of harts en King of clubs, geven mij veel hengelsportplezier! Tijdens mijn vakantie probeer ik enkele dagen de Big game visserij mee te maken. Een echte voorkeur voor een bepaalde tak van de hengelsport heb ik niet, ik vind dat iedere visserij zo zijn charme heeft!

. Heb je een bepaalde visie of wens over de toekomst van de hengelsport?

Dat we vooral de jeugd weer op een positieve wijze aan het vissen krijgen. Ik zie de sportvisserij bij uitstek als een familie-gebeuren, waar heel het gezin in de buitenlucht gezamenlijk bij betrokken is. Vroeger was dit iets vanzelfsprekend, je ging aan de hand van je vader of je grootvader naar de waterkant en leerde daar niet alleen vissen, maar ook de natuur kennen. Niet voor niets koppelen we Hengelsport en Outdoor, omdat die twee alles met elkaar te maken hebben. Door het verkeren in de natuur, het buiten zijn en het vissen, leerde je je vader en opa, de buurman en je oom, op een heel andere wijze kennen, die de onderlinge band alleen maar ten goede kwam. Gezien het huidige individualisme, met alle eenzaamheid en narigheid die daar uit voorvloeit, zou vooral de overheid de openlucht recreatie, waarvan de recreatievisserij de grootste is, met alle middelen moeten stimuleren.

                       


Ook de Outdoorafdeling ziet er fraai uit


. Kun jij je voorstellen, dat iemand die voor het eerst zo’n mega-store van jou bezoekt, totaal overdonderd raakt van de hoeveelheid kleding, boten en hengelsportmateriaal? Wat raad jij zo iemand aan?

Ik kan me goed voortstellen, dat vooral de wat ouderen onder ons die voor het eerst een van onze winkels binnen stappen, even met de ogen staat te knipperen. Ik weet uit de persoonlijke contacten dat ze zich wat verloren voelen en nauwelijks weten waar ze beginnen moeten. Toch lijkt het erger dan het is, klanten die de tijd nemen, zich niet laten opjagen en vrijmoedig een van onze verkopers aanspreken, zullen zich snel op hun gemak voelen en doorhebben dat er ook een bepaalde orde in de winkels aanwezig is. Onze verkopers laten dit graag zien, door gewoon met een klant mee te lopen en een korte rondleiding te geven.

. Je hoort wel eens beweren, dat in dergelijke grote winkels, geen ruimte meer is voor persoonlijke aandacht, gesprek en gezelligheid. Hoe zie jij dat?

De praktijk geeft een heel ander beeld. Wij zien bevestigd dat zowel de oudere als de jongere mensen zich al snel bij ons op hun gemak voelen. Het is niet voor niets dat we in het hart van onze winkels een mini restaurant hebben om gewoon even te zitten, wat te praten en rond te kijken onder het genot van een drankje of een beker koffie. Zo is het hart van de winkel, bij uitstek uitgegroeid tot een ontmoetingspunt waar mensen graag komen, zonder direct iets te moeten kopen.

                       


Mensen voelen zich hier snel op hun gemak

. Het lijkt me niet eenvoudig om een professioneel verkoper te zijn in een van jou zaken. Er is een enorme hoeveelheid materiaal kennis nodig om klanten van het juiste materiaal te voorzien. Wat doe je aan opleiding en training van je personeel?

Specialisten uit de branche geven training en onderwijs, ons personeel leest de hengsportbladen en internetmagazines. Zij vissen zelf en dragen die kennis aan elkaar over. Ze zijn betrokken bij de productontwikkeling en mogen ook adviseren bij de inkoop. Zo zie je hun eigen hengelsportervaring tot uitdrukking komen in het assortiment. Indirect, wordt op deze wijze ook de klant bij de inkoop betrokken, want wat onze verkopers van hen leren en horen, wordt weer doorgespeeld naar de inkoop.

. Het is ook voor de klant niet eenvoudig om in dit grote aanbod de weg te vinden, doe je iets voor hen?

Ik denk dat door de jaren heen onze Open Dagen, in heel het land bekend zijn. Op zulke dagen koppelen we materiaal informatie, via persoonlijke voorlichting en dia lezingen, aan aantrekkelijke aanbiedingen. Zo kan de klant zijn materiaalkennis opfrissen en uitbreiden en voor scherpe prijzen dat zelfde materiaal aanschaffen. Daarnaast werken we met folders met basis informatie over b.v. fishfinders, boten en elektromotoren en zorgen we voor voldoende personeel om mensen op te vangen, te adviseren en te informeren.

. Hoe kijk je aan tegen de alsmaar groeiende hoeveelheid open-dagen en beurzen?

We zouden m.i.z. terug moeten naar enkele standaard activiteiten, wil het zich niet tegen ons keren. Een andere mogelijkheid is meer regionaal te gaan werken.

. Maak je gebruik van de mogelijkheid van Internet?

Ja, we hebben een eigen Internet site onder www.raven.nl die we dagelijks bijhouden met product informatie, artikelen en prijzen. Daarnaast hebben we een rubriek onder de titel klantenservice, waar producten beschreven worden zodat men weet waar het voor te gebruiken is en dus weet wat men koopt. De ontwikkelingen zijn positief en steeds meer sportvissers maken gebruik van deze manier van bestellen en kopen.



 

 

ANDEREN LAZEN OOK