Blue Whale Topper onder de charterboten!
Dat wrakvissen een zeer wisselende visserij kan zijn is zo langzamerhand wel bekend. Het ene moment heb je de mazzel, en vind je een wrak waar het werkelijk barst van de vis terwijl het even later weer lijkt uitgestorven. Wrakvissen ten voeten uit dus! Maar het is nu eenmaal een sport voor doorzetters, mannen die niet snel opgeven en niet vies zijn van een golfje.
“Werkelijk een plaatje van een schip!”
Zo toont de zee zich als een spiegel om even later te veranderen in een opgeklopte kop erwtensoep. Weersvoorspellingen worden vaak vervloekt omdat er geen barst van klopt. Maar juist op die dagen dat je dan werkelijk zo’n mooie klus gul weet te vangen, vergeet je al die “ellende” en sta je ’s-avonds heerlijk voldaan de nodige files te snijden. De weersverwachting begin maart zag er perfect uit zonnig met een zuidwesten windje kracht vier!
“De zeer krachtige motoren kunnen iedere situatie aan”
Topcondities volgens Ruud Lievaart en Jaap de Bruin die samen de twee koppige bemanning van de supermooie Blue Whale vormen. Een boot die Jaap geheel naar eigen inzicht had laten bouwen. Qua navigatie, radar of welke systeem dan ook, kun je het zo gek niet verzinnen of het is in zeer uitgebreide vorm aanwezig. Trots toonde Jaap zijn zelf ontworpen “dashboard”, waar men alle navigatie apparatuur op een werkelijk superieure manier heeft ingebouwd. Ik heb de afgelopen jaren toch al heel wat charterboten van binnen mogen bewonderen, maar wat ik hier zag was werkelijk top. Volgens eigenaar Jaap had deze indeling te maken met een droom die hij al jaren koesterde! Gewoon een eigen charterschip om heerlijk over die eigen, altijd weer onvoorspelbare, Noordzee te kunnen zwalken.
“Dit schip is puur op praktijkervaring gebouwd”
Omstreeks zes uur verlieten we gehuld in een dichte prak mist de thuishaven Maassluis. Even voorbij de Stormvloedkering gaf vriend mist de pijp aan Maarten en voeren we in een glasheldere omgeving ons eerste wrak tegemoet. Ruud had besloten om het eerst even op een mijltje of 12 te proberen. Logisch, want zoals bekend trekken grote scholen gul in deze periode na het oeroude paringsritueel jaarlijks richting ondiep water om op krachten te komen. Het duurde dan ook niet lang voordat de eerste pieren richting wrak werden gestuurd. Op een enkele steenbolk na leek het wrak uitgestorven en gingen we op weg naar het “echte” werk! De noordwester van de dag ervoor had zijn sporen nagelaten en mede om het feit dat het afgaande tij tegen de wind in kanjerde ontstond er een behoorlijke deining. Het deerde de Blue Whale echter niet en met een kruissnelheid van ruim 18 mijl voldeed hij precies aan de eisen waarvoor hij gebouwd was!
“We kunnen los!”
Het tweede wrak leek ons beter gezind en binnen enkele minuten stonden de eerste stokken dan ook al lelijk krom. We vingen hier een mooi slag vis van rond pakweg vijf pond. Mooie dikke stevige “witbuiken” die zoals het leek net op het wrak waren neergestreken. Maar al snel bleek dat het om een mini school ging want ineens was het gedaan met de pret. Geen paniek, zo verzekerde Ruud ons want iets verder op hooguit 3 mijl stond het volgende wrak alweer te knipperen op het scherm. Ook hier was het meteen raak waarbij ik de aantekening kan maken dat ik hier mijn eerste gullen op de pilker wist te vangen.
“Het was al snel raak…”
Ankeren doen we eigenlijk zelden, zo vertelde een enthousiaste Ruud Lievaart. Dankzij de sterke (2 x 450 PK) jetmotoren kan ik de boot ondanks de golven en de getijdestroom perfect naast, achter, of boven het wrak “parkeren” én houden. Een fijne manier van vissen waarbij je binnen de kortste keren van plaats kunt veranderen zonder dat zware anker weer binnen te moeten halen. Rond de 32 mijl tekende de dieptemeter een enorm wrak dat werd omgeven door diepe, steile stroomgaten. De grote blauwgekleurde wolk boven het wrak verraadde veel vis. Misschien steenbolk, maar het zag er in ieder geval hoopgevend uit. Niks steenbolk want binnen enkele seconden stonden er 8 vissers met angstvallig kromme hengels op het ruime achterdek!
“Er is ook een verwarmde ruimte om even lekker bij te komen”
Jaap was weer volop in zijn element en kon zijn zelf ontworpen gaff prima uit proberen. Ook was het nu na amper een half uur jammergenoeg al weer afgelopen. Waarschijnlijk had het dit keer te maken met het feit dat de getijdestroom totaal verdwenen was. Tijd voor de zware jig-shad combinatie dus. Nou, vergeet het maar want de anders zo succesvolle combi werd niet eens bekeken, laat staan gepakt! Rond twee uur besloot onze schipper om richting kant te koersen en onderweg nog een aantal andere wrakjes aan te doen. Geen gek idee zo bleek al bij het eerste wrak waar ook weer een aantal mooie vissen aan het totaal konden worden toegevoegd.
“Voor iedereen een mooi maaltje vis…”
Rond een uur of vier kon Ruud zijn Blue Whale weer afmelden bij de kustwacht Ouddorp en voeren we een spiegelgladde Waterweg op. De laatste mijltjes werden gebruikt om de vele vissen schoon te maken. Gemiddeld hadden we ruim 15 mooie dikke gullen en de nodige steenbolken. Eenmaal in de haven wees Jaap me op de blauwe aas-tasjes bevestigd aan de reling van de boot. Een praktische uitvinding waardoor een visser tijdens een ruwe zee niet iedere keer terug hoeft te lopen naar zijn tas/viskist om een handvol zeepieren te pakken. Uiteraard kan men er ook kunstaas in bewaren. Ook de houten snijplanken die precies op de rand van de (overigens superschone) viskisten pasten zag ik voor het eerst.
“De kwaliteit zie je aan de details…”
Kortom de mannen van de Blue Whale weten waar ze mee bezig zijn en maken het hun klanten op zijn minst gezegd geweldig naar hun zin. Voor meer info of boekingen voor dit machtige charterschip met als thuishaven Maasluis kan men contact opnemen met Ruud Lievaart tel 0031-104346387 Ook kan men terecht op de uitgebreide site www.wrakvissen.nl waar je werkelijk alle gegevens en uitgebreide foto reportages van vrijwel iedere visdag kunt vinden. Kortom een aanrader van het eerste uur!