image description

Kayak Jagers 46 Hobie MirageDrive onderhoud

Kayak Jagers 46 

Hobie MirageDrive onderhoud  

Door Daniel van der Post

Met het voorjaar voor de deur komen hopelijk vele kajaks weer uit hun stalling. Voor ze onze geliefde wateren weer gaan bevolken kan het geen kwaad om er eens wat onderhoud aan te plegen. Hobie kajaks staan erom bekend dat ze nauwelijks onderhoud nodig hebben. Toch kan het geen kwaad om datgene wat het meest te lijden van de gebruiker de MirageDrive eens te inspecteren/onderhouden.

Het MirageDrive systeem is het gedeelte wat de kajak voortstuwt. Het bestaat uit diverse bewegende delen waar grote krachten op worden uitgevoerd. Inmiddels staan er op mijn huidige kajak al weer 100+ sessies.

Hoogste tijd dus voor een inspectie door een bekwame Hobie dealer of je ontleedt hem zelf.


De Hobie MirageDrive in losse onderdelen.

MirageDrive uitvoeringen
Door de jaren heen heeft Hobie verschillende versies van het beroemde en alom zeer gewaardeerde aandrijfsysteem van de kajak uitgebracht.

Vanaf 2015 is er het systeem met de zogenoemde Glide technologie. Hierdoor is de MirageDrive gelagerd met naaldlagers gemaakt van een nagenoeg onderhoudsvrij Teflonachtig materiaal.

Tevens zijn er diverse onderdelen aan de drive geüpgraded en betrouwbaarder gemaakt. Daar deze gebruiker sindsdien eigenlijk geen problemen meer heeft met materiaal moeheid. (dat kwam in het verleden wel eens voor met de Pre 2015 modellen). Echter komend jaar zal de echte test worden voor deze 2015 versie!

In het verleden kwamen sommige issues ook pas aan het licht in het 2de jaar als er 1000+ uren op de MirageDrive komen te staan. Maar so far ziet het er prima uit, lijkt de 2015 versie duidelijk betrouwbaarder dan zijn voorgangers.

Inmiddels is er weer een nieuwe variant met de achteruit functie de 180 MirageDrive en hopelijk is die net zo betrouwbaar als zijn voorganger, de tijd zal het ons leren.

Onderhoud
Om je MirageDrive goed te kunnen inspecteren /onderhouden zal je deze compleet moeten ontleden. Doe je dat niet dan zal je een paar cruciale punten simpelweg gewoon niet kunnen zien!

Vandaar dat het ook verstandig is als jezelf niet echt een knutselaar bent. Om de MirageDrive naar een Hobie dealer te brengen die deze onderhoud service aanbied. Daar komt bij dat Hobie (amerikaans) gebruik maakt van inch maten en die heeft niet iedereen in zijn schuur liggen, maar dat terzijde.

Vanaf hier word het een fotoverhaal met de punten waar je extra op dient te letten tijdens het inspecteren; ook wat tips om het één en ander wat makkelijker te maken.

Door mijn jaren lange ervaring met de Hobie kajaks weet ik uit eigen ervaring waar er onderdelen verslijten en stuk gaan. Doe er je voordeel mee zou ik willen zeggen en voorkom zo een mogelijke vroeg en abrupt einde van je visdag. Ondanks dat Hobie een reputatie heeft van betrouwbaarheid is goed onderhoud zeker aan te raden!

De inspectie

Inspectie van de stalen kabeltjes, kijk vooral bij de gele pijl naar gebroken tieren van de staal kabel. Een beetje corrosie kan trouwens geen kwaad zolang er geen kapotte tieren zijn. Kom je wel gebroken tieren tegen is vervanging wenselijk!

Inspectie van de kettinkjes waarbij we bij de rode pijl zoeken naar gebroken schakels. En bij de gele pijl naar gebroken tieren. Kom je een gebroken schakel tegen direct je ketting vernieuwen!

 

De Pedal Crank of te wel de vierkanten buis waar je trappers aan vast zitten. Bij de gele pijl zie je het gedeelte wat in je 'drum' zit. Het is zeer raadzaam om hier te kijken naar scheuren of scheurvorming. Bij de rode pijl zit het gat waar je pedaalafstelpin zit. Je ziet hier ook de sluitafdruk in de vierkanten pijp van het schroefdraad staan.

Kijk hier heel goed naar scheur vorming! Het was/is een zwak punt en er zijn vele buizen gesneuveld. Kom je een scheur tegen direct vervangen is het devies.

 

Inspectie van de Sprocket, dit is het gedeelte waar de ketting zit. Bij de gele pijl check of er geen tanden zijn afgebroken. Bij de rode pijl, de middelste vertanding heeft een iets andere vorm wat ook zo hoort. Kom je afgebroken tanden tegen is vervanging wenselijk om verdere schade aan je aandrijving te voorkomen.

 

Inspectie van de "drum", bij de gele pijl zie je de gaten van de pedaal afstelling. Bij ouder modellen wilde hier wel eens stukken afbreken of scheuren tegenwoordig hebben we daar geen last meer van daar er stalen bussen in zijn verwerkt.

Check bij de rode pijl van modellen van voor 2015 naar scheurvorming en of je niet teveel speling hebt op de as. Voor deze 2015 versie is het door de komst van het lager geen issue meer.

  

De Idler Pulley oftewel het rolwieltje: Kijk bij de gele pijl of er geen scheuren of stukken zijn afgebroken. Is dit wel het geval direct laten vervangen.

Het terug monteren van de parts

 

De as waar de trapper overheen heb ik na inspectie voorzien van het nodige vet voor een soepelere werking.

 

Het asje van de pedaal afstelling en de as plus lager van het rolwieltje voorzien van het nodige vet ter bescherming en een soepele werking.

 

Bij het terugplaatsen van de drum en de 'naalden' van het lager (de zwarte ronde staafjes bij de gele pijl) is het vet naast bescherming en smeermiddel ook ideaal om het lager op zijn plek te houden!

  

Na inspectie van het sprocket lager zie je bij de gele pijl wat oppervlakkige slijtsporen door zand. Om het lager weer in het sprocket te krijgen heb ik deze voorzien van het nodige vet om montage een stuk eenvoudiger te maken en natuurlijk ter bescherming en soepele werking van ons lager.

  

Als het lager op de juiste manier in de sprocket geplaatst is kunnen we deze in onze MirageDrive monteren.

 

Let bij het terugplaatsen van de as door o.a het sprocket dat de inkeping bij de rode pijl op de goede plaats zit. Zodat de inbus bij de gele pijl de as op zijn plaats kan houden.

 

De gleuf in de as kan je gebruiken als hulpmiddel om te checken of de as juist is terug geplaatst.

 

Bij het terug plaatsen van de ketting dien je er vooral op te letten dat je deze exact in het midden plaatst (zie gele pijlen) met de trappers in de neutrale middenstand.

 

Met het terugplaatsen van de vinnen en beschermkapjes is de MirageDrive gereed. Het is wel raadzaam om de kettinkjes en staalkabels regelmatig in te spuiten met een smeermiddel wat tegelijkertijd ook bescherming tegen corrosie biedt.

 

Onze Hobie MirageDrive is gereed voor nieuwe avonturen.

'till the next adventure,
Daniel van der Post

Heeft u nog vragen of opmerkingen omtrent dit artikel dan kunt u altijd contact met me opnemen via het contact formulier op Daniels Fishing Experience of u stuurt een mail naar info@danielsfishingexperience.com

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Veel plezier met haar en veren: Deel 3
Willem Moorman -
image description
Veel plezier met haar en veren: Deel 2
Willem Moorman -