Jerkbaits van A tot Z (16):
Fluorocarbon onderlijnen
Door Berthil Bos
Dit materiaal dat er uitziet als het doorzichtige nylon, heeft een totaal ander karakter dan titanium en eigenlijk het tegenovergestelde. Het heeft zoals wij dit noemen ‘geheugen’ en zal daarom, als het niet goed wordt behandeld, naar zijn oorspronkelijke vorm willen terugkeren. Deze vorm is zoals het fluorocarbon om een spoel heeft gezeten, en dat is dus in een cirkel.
Fluorocarbon komt rond van de spoel en moet naar een rechte stand.
Dit is nu precies wat we niet willen, omdat de onderlijn recht moet blijven om de jerkbait van de hoofdlijn weg te houden. Nu zijn er wat trucjes om FC recht te krijgen en te houden, maar daarover wat later in het verhaal. Verder is het materiaal niet zo hard als staal of titanium, waardoor je qua diameter flink omhoog moet om er zeker van te zijn dat de 700 tandjes niet of nauwelijks invloed hebben op deze onderlijn.
Een diameter van minstens 0.9 mm. is nodig om op bijna zeker te gaan. Het is daarentegen een soepel en taai product met nagenoeg geen gewicht. Fluorocarbon schijnt onder water nauwelijks op te vallen, wat de dikke diameter weer iets minder negatief maakt. Door de grote diameter heb je wel wat meer weerstand onder water waardoor sommige kunstaasjes (vooral kleinere) beïnvloedt worden.
Rond de 1mm. moet de diameter zeker zijn.
Het is relatief goedkoop en makkelijk te verwerken. Door de taaiheid boet het niet direct op zijn breeksterkte in als er wat krasjes of kleine beschadigingen op de oppervlakte zitten. Dit is natuurlijk geen vrijbrief om maar door te gaan totdat het alleen maar aan een laatste velletje vastzit. Gezond verstand gebruiken en je zeker voelen over je materiaal is de leidraad.
Fluorocarbon heeft zo zijn voordelen, maar denk er aan dat je fluorocarbon kan doorknippen met een schaar wat je niet één, twee, drie met staal of titanium kan doen.Toch zijn er veel roofvissers gecharmeerd van dit materiaal door zijn soepelheid en relatieve onzichtbaarheid. Bertus Rozemeijer, toch niet de eerste de beste, zweert bij dit spul en gebruikt het bij bijna al zijn technieken.
Als fluorocarbon van de spoel komt zal het gaan krullen of beter gezegd: het neemt de vorm van de spoel weer aan. Hoe krijgen we dit materiaal recht en hoe houden we dit zo? Als eerste monteren we de wartel en de spelt aan het stukje fluorocarbon van ongeveer 40 cm. Nadat dit gebeurd is gaan we het geheel verwarmen door de onderlijn boven een waterkoker te houden.
De fluorocarbon wordt onder spanning door de stoom gehaald net zo lang tot de lijn recht blijft. Dit duurt meestal een 30 seconden in kokend stoom. Nadat ze zijn afgekoeld moet je de onderlijnen niet weer opgerold opbergen, want dan activeer je het geheugen van fluorocarbon weer.
Altijd in een koker vervoeren.
Ik vervoer ze in een koker die ikzelf gemaakt heb en leg deze voor de zekerheid plat in mijn tas. Op deze manier heb ik altijd een rechte fluorocarbon onderlijn die vooral bij het type Glider voldoende stijfheid heeft om de boel zonder problemen door het water te laten gaan.