Geavanceerde electronica: In alle rust

80% van de vis in 20% van het water (Deel 2) 

Geavanceerde electronica: In alle rust

Door Arjan Terpstra

Om het inbouwen rustig te kunnen doen heb ik mijn boot een aantal weken bij mijn moeder op de boerderij gestald. Zo kon ik al mijn gereedschap na een avondje klussen rustig laten liggen tot de volgende keer en ik kon ondertussen gezellig bijpraten met de familie.

Ook had ik zo geen last van wind en regen. Iets wat we dit voorjaar helaas in ruime mate hadden. Ik wilde vooral de tijd hebben, om goed uit te zoeken, wat de beste montageopties waren. Mijn boot is van polyester en dan moet je de montage iets beter plannen. Gaten boren doe je dan liever niet te veel. Omdat ik alleen door de week ’s avonds wilde klussen, ging ik uit van een week of drie klustijd.

Mijn eerste taak was het verwijderen van de oude elektronica. Dat ging vrij eenvoudig. Via Marktplaats en het TF forum was ik nog goede elektronica gelukkig zo weer kwijt. Wel kwam ik er toen, dat de oude bekabeling te wensen over liet. Ik besloot toen om die ook gelijk maar te vervangen. Alles lag toch al open.

En toen ik de bekabeling had verwijderd zag ik dat het polyester hier en daar ook een opknapbeurt nodig had. Die gescheurde stoel moest ook maar vervangen worden. En als je daar mee aan de slag gaat dan kun je ook net zo goed... Je begrijpt, al snel realiseerde ik me dat het hele project toch wel een paar weken langer zou gaan duren. Maar dan zou ook alles weer perfect zijn. De mouwen opgestroopt en aan de slag dan maar.

 
Het doel voor ogen houden

Netwerk en schermen
Nadat al het werk aan de romp en de bekabeling gedaan was, was ik al enkele weken verder. Op zich viel het nog mee, maar door de lage temperaturen duurde het uitharden van de epoxyhars wat langer. Maar het zag er nu allemaal weer als nieuw uit. Nu de basis klaar was kon ik met de nieuwe setup aan de slag.

Omdat de beide Helixen via een netwerk verbonden moesten worden en zo alle transducers, GPS en 360 imaging kunnen delen, was dat het eerste dat ik wilde doen. Hiervoor had ik een netwerkhub met 5 poorten en ethernet kabels aangeschaft. Het inbouwen daarvan ging vlot en in een avondje zat alles stevig op zijn plek en kon ik met de transducers aan de slag.

Een nieuwe HD side-imaging transducer kwam achterop de boot en een gewone transducer met kit binnen op de bodem. Deze werden via een splitter verbonden. Zo kan ik ook op hoge snelheid nog steeds de diepte blijven aflezen. Met stevige Ram mount D size werden de beide Helixen gemonteerd.

De Helix 10 Side-Imaging naast de console en zichtbaar voor het achterste werpdek. De Helix 9 GPS op de boeg bij het voorste werpdek. Na het aansluiten van de kabels bleek alles direct al te werken. De oude iPilot werd eenvoudig vervangen door de iPilot Link. Nu was alles klaar voor de laatste en onzekerste montage. De 360 transducer op de boeg.


Goed zicht op de schermen vanaf beide werpdekken


HD kaartmateriaal van Navionics

Robot arm
De 360 imaging bow mount die ik had aangeschaft, is eigenlijk bedoeld voor montage op een voetbediende trollingmotor. Deze moet via een beugel geklemd worden op een niet bewegende mof van de motorstang. Op die manier draait de unit niet mee met de motor en wordt het, al eerder genoemde, richtings probleem met andere merken voorkomen.

Maar ik wilde perse mijn Minn Kota Terrova met iPilot gebruiken en die had niet zo’n stilstaand deel. Hoe zou ik dat kunnen oplossen? Een aantal weken lang worstelde ik met dat probleem, tot ik op een avond een documentaire op Discovery Channel zag over Britse mariniers.

Ik zag een quad voorbijkomen, waarop ze, de op het stuur, met een Ram mount, een navigatie beeldscherm gemonteerd hadden. De Ram mount zat met twee beugels aan het stuur van de quad vast en met een kogel aan het scherm. Dat was het! Die beugels kon ik ook gebruiken om de 360 vast te klemmen en met een kogel kon ik een lange Ram mount arm voor op de boot vast zetten. Wat ik bedacht had, bleek ook gewoon leverbaar te zijn in Nederland, via een motorfietszaak.

Het bleek perfect te passen en ook nog eens muurvast te zetten te zijn. Nu kon ik de 360 vanaf de punt naar wens op en neerlaten. Het leek wel een robot arm, zoals je die wel eens in fabrieken ziet. Om de robotarm in opgeklapte toestand te ondersteunen kwam Gerk van MDSI met het idee om een Ram trollingmotor steun te gebruiken.

Het bleek te passen alsof het er voor gemaakt was. Eureka! Ook later bij de eerste proefvaart bleek het systeem eenvoug en snel muurvast te zetten. Geen verschuiven of trillen van de 360. Zelfs bij een stevige trolsnelheid bleef de robotarm stevig op zijn plaats en kon ik rond de boot blijven kijken. Hier volgen een paar foto’s met details.

 
De lange Ram mount D met stuurbeugels om de stang


 
De hele 360 montage ingeklapt

 
Deels uitgeklapt

 
Ram Trollingmotor mount voor extra steun tijdens vervoer

Praktijktest
Nadat alles aangesloten was, bleek het allemaal in één keer te werken. Alle toebehoren werden, via het netwerk, door beide Helixen gevonden. Geweldig, maar zou het nu ook goed op het water werken? Wat ga ik echt zien aan vis en structuur. Tijd voor het testen in de praktijk. De afgelopen maanden heb ik verschillende functies getest. Hierbij een aantal video verslagen van die tests.

Video met Berthil: https://www.youtube.com/watch?v=Cy93BplOmOw

Video testen Autochart live: https://www.youtube.com/watch?v=Rd4DD-1zE8M

Video testen iPilot link: https://www.youtube.com/watch?v=KBP-A0EfRss

Video testen 360 imaging: https://www.youtube.com/watch?v=Nbc6xn-HGOo

In het volgende en laatste artikel wil ik mijn praktijkervaringen met jullie delen: 80% van de vis in 20% van het water.

Kijkvoor meer informatie op: www.mdsi.nl