De man achter de Hengelsport- en Botenbeurs
Dirk Drent is de man achter de Hengelsport- en Botenbeurs in Utrecht. Met een oppervlakte van 20.000 vierkante meter en 150 exposanten is dit inmiddels de grootste en meeste complete hengelsportbeurs van Europa.
Tijdens de editie dit jaar, van 8 tot en met 10 november in de Jaarbeurs in Utrecht, zijn er opvallend veel publieksacties met kans op mooie prijzen. Iedere bezoeker maakt bijvoorbeeld kans op een tegoedbon van 250 euro te besteden op de beurs.
Total Fishing stelde tien vragen aan Dirk:
1. Hoe ben je er toe gekomen om hengelsportbeurzen te gaan organiseren?
"Ik had in 1991 Drent CD Shop in het centrum van Groningen met de naam en in dat jaar nam ik deel aan een regionale CD- en platenbeurs. Toen ik de handel op deze beurs op me in liet werken kwam de ondernemer in mij naar boven en ik begon een plan uit te denken. In december 1992 organiseerde ik mijn eerste CD- en platenbeurs in Huize Maas te Groningen met een oppervlakte van ongeveer 700 vierkante meter. In 1995 startte ik met een vriend ons D&H organisatiebureau.
Mijn zwager, een verwoed sportvisser, zei een keer tegen ons: "Waarom organiseren jullie niet een hengelsportbeurs?" We zeiden toen met ons beiden, een hengelsportbeurs? Daar hebben we geen ervaring mee." Nederland telde op dat moment circa anderhalf miljoen actieve sportvissers: een enorme markt, met vraag naar een professionele beurs waarop zowel de behoeftes van de recreanten als de sportvissers aan bod kwamen.
Hieruit ontstond de eerste editie van de Noord Nederlandse Hengelsportbeurs in de Martinihal te Groningen. We kregen slechts weinig standhouders en we verwachtten er toen niet veel van. Er werd in die tijd jaarlijks een hengelsportbeurs georganiseerd in Warffum door Cees Bischop. Desondanks kwamen er toch nog 2500 bezoekers. We hebben dit echter niet herhaald.
Hieruit ontstond de eerste editie van de Noord Nederlandse Hengelsportbeurs in de Martinihal te Groningen. We kregen slechts weinig standhouders en we verwachtten er toen niet veel van. Er werd in die tijd jaarlijks een hengelsportbeurs georganiseerd in Warffum door Cees Bischop. Desondanks kwamen er toch nog 2500 bezoekers. We hebben dit echter niet herhaald.
De handel in de CD- en platenbranche werd met de komst van internet er niet beter op, en ik besloot de zaak in juli 2001 te verkopen. Dus ik had geen werk meer. "Wat ga je nu doen?": vroeg mijn vriendin. Ik zei: "Ik ga een hengelsportbeurs organiseren in Martinihal, want die beurs in Warffum bestaat niet meer."
Dus in voorjaar 2002 plande ik opnieuw de Noord Nederlandse Hengelsportbeurs en tot mijn grote verbazing kreeg ik de beurs vol met veel meer standhouders. De kwaliteit werd beter met meer demonstraties en lezingen. De standhouders waren zeer te spreken over de organisatie en hadden goede zaken gedaan. 3500 Bezoekers bezochten de beurs naar tevredenheid.
In datzelfde jaar heb ik hetzelfde concept toegepast in de Veemarkthallen te Utrecht . De eerste keer was deze beurs 5800 vierkante meter. Dit resulteerde in 38 exposanten en ruim 6.000 bezoekers. Deze beurs is later uitgegroeid tot een oppervlakte van 11.500 vierkante meter en 90 exposanten en 14.000 bezoekers.
De mix van nieuwe producten, theorie en praktijk, voorlichting, bijzondere en spectaculaire acties, horeca en een sfeervolle entourage vormden de basis van het succes van deze beurs.
Door de sloop van de Veemarkthallen zijn we vorig jaar verhuisd naar de Jaarbeurs in Utrecht. Mede hierdoor is de beurs groter geworden. Vorig jaar had deze beurs een oppervlakte van bijna 18.000 vierkante meter en 120 exposanten. Dit jaar is de beurs met 20.000 vierkante meter en 150 exposanten."
2. Wat mij altijd opvalt, op de door jou georganiseerde hengelsportbeurzen, is dat er een gezellige ongedwongen sfeer heerst zowel bij de exposanten als de bezoekers. Wat is volgens jou daarvan de reden?
"Ik denk dat dit onder andere te maken heeft met de klantgerichte service die wij met DRT events exposanten bieden voorafgaand aan de beurs. Ik heb met bijna alle standhouders al jarenlang persoonlijk contact. Men weet mij direct te vinden en ik probeer altijd mee te denken met de klant. Een goede voorbereiding is het halve werk en draagt bij aan een ontspannen sfeer bij de standhouders en haar standbemanning. Dit heeft natuurlijk ook zijn uitwerking op de bezoekers.
Daarnaast is de afwisseling van workshops, lezingen, koopjes, eten, drinken en voorlichting drie dagen lang een uitstekende mix voor een gezellig dagje uit voor zowel jong als oud. Jeugdige vissers, en zij die het willen worden, zijn ook bijzonder welkom in Utrecht. Voor de jeugd tot en met 12 jaar is de entree gratis. De eerste 250 bezoekers onder de 16 jaar ontvangen bovendien een gratis SPRO vishengel én een kilo Berlok visvoer."
3. Na vele jaren met succes deze beurs in de Veemarkthallen te hebben georganiseerd, is dit de tweede keer in de immens grote Jaarbeurs. Wat is het verschil?
"Het succes van een beurs is afhankelijk van diverse factoren en de locatie speelt natuurlijk een hoofdrol. De Jaarbeurs Utrecht is goed gefaciliteerd om de hengelsportbeurs te accommoderen en is voor het publiek perfect bereikbaar per trein, bus en tram. Het Centraal Station van Utrecht ligt op een loopafstand van slechts vijf minuten. Daarnaast biedt deze locatie ook nog groeimogelijkheden waardoor de hengelsportbeurs inmiddels is uit kunnen groeien tot de grootste en de meest complete van Europa!"
4. Wat mogen we dit jaar verwachten van de Hengelsport- en Botenbeurs?
"Groothandels, winkeliers, reisbureaus en verenigingen gaan ons veel fraais voorschotelen op het gebied van karpervissen, vliegvissen, zeevissen, roofvissen en witvissen, visboten, buitenboordmotoren, fishfinders en meer. De allerlaatste ontwikkelingen, trends en 2014-primeurs op hengelsportgebied worden prominent gebracht.
En het segment (vis)boten is completer dan ooit, wat inhoudt dat de bezoeker nog meer boten kan bekijken en meer materialen en informatie tegenkomt op het gebied van het vissen met de boot op zee of op het binnenwater. Ook komt er een prachtig overzicht aan buitenboordmotoren, elektromotoren en navigatieapparatuur als gps-plotters en fishfinders naar de Jaarbeurs.
Jong en oud kan bij de grote containerbak leren van kunstaasdemonstraties en voerbotendemonstraties bekijken. Er zijn lezingen te beluisteren van de cracks, die ruim aanwezig zijn om iedereen van informatie en advies te voorzien. Zo zal bijvoorbeeld Marco Kraal (Vis TV) een lezing geven over snoekbaarsvissen en zijn de Nederlandse Shimano-sterren Lizette Beunders en Bianca Venema op de beurs aanwezig om te vertellen over hun buitengewone prestatie, namelijk het behalen van de wereldtitel op het World Cup Carp Fishing.
Op de stand van Tomasco Boten zal de bekende sportvissende blondine Babs Kijewski drie dagen lang haar opwachting maken. Babs is uitgegroeid tot een populaire ster in Duitsland, maar ook daarbuiten gaat haar bekendheid met sprongen omhoog. Zo viste ze samen met onze roofvisgoeroe Henk Simonsz in Nederland en zal ze ook in Engeland haar opwachting maken in de media. Naast Babs zijn er natuurlijk ook andere bekende roofvissers aanwezig.
Dirk Drent hierbij de prijs uitreiking 2011.
Op de stand van Pure Fishing zal de ervaren rot Bertus Rozemeijer present zijn en uitleg geven over de manieren van vissen en de materialen die hij daarbij gebruikt. Bij Fox Rage is Dietmar Isaiasch aanwezig om de Fox Rage materialen te promoten. Dit merk produceert een enorm arsenaal aan kunstaas en roofvismaterialen dat Dietmar als ervaren productontwikkelaar en roofvisser mede hielp opbouwen.
Dit jaar zal er op de beursvloer extra aandacht zijn voor het goede doel. Een compleet ingerichte Smartliner sportvisboot zal bij opbod op de stand van stichting The Fishing Dutchmen worden verkocht. De Smartliner sportvisboot wordt aangeboden door diverse sponsoren en is een initiatief van het hengelsportblad Beet en Beekman Watersport. De totale opbrengst gaat naar stichting de Opkikker."
5. Heeft de 'crisis' ook invloed op het deelnemersveld of is er juist meer behoefte aan ontspanning gerelateerde beurzen?
"Het deelnemersveld van deze editie breekt alle records. Met meer dan 150 exposanten uit binnen- en buitenland lijkt de sector geen crisis te kennen. Er zijn veel nieuwe exposanten bijgekomen. Zo hebben we dit jaar voor het eerst Spro en Arca Bifa mogen toevoegen aan onze beurs. De volledige deelnemerlijst staat op onze website."
6. Kun je ook aangeven of de beurs ook deelnemers en bezoekers van over de grenzen naar Utrecht trekt?
"Deelnemers en bezoekers zijn afkomstig uit heel Nederland. Daarnaast is ongeveer 15% afkomstig uit België en zo’n 2 tot 3% uit Duitsland."
7. Is deze hengelsportbeurs geschikt voor alle lagen van sportvissers, zodat jong en oud, beginners en specialisten uit de diverse hengelsport disciplines hier terecht kunnen?
"Deze beurs is juist bedoeld voor alle sportvissers met een compleet aanbod voor alle disciplines. Daarnaast is er voor jong en oud veel te zien en ook veel te leren. Sportvissers kom je tegen in alle leeftijden en lagen van de bevolking. Veel materiaal heb je niet nodig om te beginnen. De Utrechtse beurs is daarom, denk ik, een mooi startpunt en oriëntatiepunt voor de beginnende en geoefende sportvisser."
8. Wat is jouw affiniteit met de sportvisserij?
"Ik viste nauwelijks, maar door de enthousiasme van het publiek en de verhalen ben ik het gaan doen. Eerst een paar jaar op snoeken en dit jaar op karper. Ik heb eigenlijk te weinig tijd voor het vissen maar vind het gelukkig ook prachtig om een beurs te organiseren."
9. Het afgelopen jaar was naar mijn mening een groot succes. Streef je ernaar om dit deze beursdagen opnieuw te verbeteren of ben je tevreden met het afgelopen succes?
"We streven ernaar om het succes van vorig jaar in ieder geval te evenaren in deze crisistijd. Daarnaast kijken we ieder jaar weer naar behoeftes op de markt en proberen we daar voor zowel de bezoeker als voor de exposant op aan te sluiten. Zo heeft bijvoorbeeld het experiment ‘een beurs binnen een beurs’ met de naam Carp Square vorig jaar goed uitgepakt en zal dat dit jaar worden voortgezet met een nog groter karperplein met alle karpergerelateerde standhouders bij elkaar.
Het karperplein heeft een oppervlakte van ruim 4000 vierkante meter en is gevuld met de allernieuwste karpersnufjes, -trends en -materialen uitsluitend voor de karpervijver. Lezingen worden er gegeven door onder andere Frank Huisman, Michiel Pilaar, Ad Brak en de Shimano-sterren Bianca Venema & Lizette Beunders."
Het karperplein heeft een oppervlakte van ruim 4000 vierkante meter en is gevuld met de allernieuwste karpersnufjes, -trends en -materialen uitsluitend voor de karpervijver. Lezingen worden er gegeven door onder andere Frank Huisman, Michiel Pilaar, Ad Brak en de Shimano-sterren Bianca Venema & Lizette Beunders."
10) Heb je het publiek nog wat te vertellen over deze komende Hengelsportbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht?
"Omdat het economisch wat minder gaat willen we onze trouwe en nieuwe bezoekers met iets tegemoet komen. In de aflevering van 2013 kon het publiek wel eens de grootste winnaar worden. Elke bezoeker maakt namelijk kans op een dikke prijs. Alle beursdagen geven we aan een willekeurige bezoeker een tegoedbon van 250 euro die u kunt besteden op de beurs!
U kunt een visreis winnen ter waarde van 500 euro! Op elke beursdag zijn er schilderijen (ter waarde van 250 euro) van Remco van de Berg te winnen. En als klap op de vuurpijl hebben we alle dagen 15 goodiebags met hengelsportmaterialen ter waarde van minimaal 100 euro te vergeven. Deze goodiebags worden samengesteld door de groothandels Sensas, Evezet, Primo Distribution, Pure Fishing, Arca-Bifa, Fox, Korda, Leonard Sports, Mac Fishing en SPRO.
Tijdens de beurs is er een speurtocht georganiseerd die bezoekers dwars door de twee grote hallen leidt. Tijdens deze speurtocht moeten er een aantal vragen beantwoord worden. Zijn alle vragen goed beantwoord, dan wordt er kans gemaakt op een visreis ter waarde van 500 euro. Deze prijs wordt beschikbaar gesteld door Carp Connections.
Tijdens de beurs is er een speurtocht georganiseerd die bezoekers dwars door de twee grote hallen leidt. Tijdens deze speurtocht moeten er een aantal vragen beantwoord worden. Zijn alle vragen goed beantwoord, dan wordt er kans gemaakt op een visreis ter waarde van 500 euro. Deze prijs wordt beschikbaar gesteld door Carp Connections.
Een andere te winnen prijs is een boot met buitenboordmotor en trailer ter waarde van 3500 euro. Deze prijs wordt mogelijk gemaakt door Roofvisweb in samenwerking met DRT Events, Van Zelst Watersport en Mercury. Op de gezamenlijke stand van De Karper Studiegroep Nederland en KWO (Karperwereld.nl) kunnen bezoekers voor maar liefst 1.500 euro aan Gulp boilies winnen. Nieuw dit jaar is de visgidenstraat.
Een aantal gedreven en gepassioneerde visgidsen zullen aanwezig zijn om bezoekers met hun avontuurlijke verhalen te enthousiasmeren over roofvissen van uit de boot en vanaf de kant. ...Tot ziens in Utrecht!"
Een aantal gedreven en gepassioneerde visgidsen zullen aanwezig zijn om bezoekers met hun avontuurlijke verhalen te enthousiasmeren over roofvissen van uit de boot en vanaf de kant. ...Tot ziens in Utrecht!"
De beurs is geopend van vrijdag 8 t/m zondag 10 november 2013 alle dagen van 10:00 tot 17:00 uur.
Meer informatie over de beurs kunt u vinden op: www.hengelsportbeurzen.nl