Bezoek aan de Nautische Unie

Bezoek aan de Nautische Unie

Door Berthil Bos

Afgelopen Pasen was er bij de Nautische Unie, importeur van de bekende Monark aluminium visboten, een botenshow waar Total Fishing een kijkje is gaan nemen. De Nautische Unie is gehuisvest in het hoge Noorden van ons land, namelijk in Delfzijl.

Voor velen klinkt dat heel ver weg, maar dit bedrijf is aanwezig op bijna alle beurzen die er in Nederland georganiseerd worden, zodat velen al eens kennis gemaakt hebben met dit kwaliteitbedrijf.

De Monark gaat in de toekomst verder onder de naam Starweld omdat de producent in Amerika Starcraft, het belangrijk vond dat deze naam in de nieuwe serie naar voren kwam. Van deze serie heeft Nautische Unie er deze show vier verschillende types staan die er vooral qua afwerking, formidabel uitzien.

De Monark 1674 TL is het instapmodel die met zijn lengte van 504cm mooi door het water snijdt, ook als de wind wat aantrekt. Deze boot is met zijn breedte van 184cm iets minder stabiel dan zijn broertje, de 1682, maar door de smallere uitvoering is hij ook goed te gebruiken in bijvoorbeeld polderwater en smalle kanalen. Ook het gewicht is lager (275 kg.), waardoor het gebruik van een kanteltrailer total geen probleem is.


Het instapmodel de 1674 TL is…


...wat smaller en daardoor universeel  in gebruik.

De Monark 1682 TL heeft eveneens een lengte van 504 cm, maar door de breedte van 204 cm gelijk op het oog een stuk breder. Het scheelt maar 20 cm. ten opzichte van de 1674, maar mede door de hogere binnenhoogte van 61 cm komt de boot veel ruimer over. Door de extra breedte en hoogte is het gewicht naar 350 kg gegaan wat de stabiliteit alleen maar ten goede komt.


De 1682 TL is perfect te gebruiken op het…


...grotere water met zijn eigenschappen.

Voor collegavissers die gestroomlijnd en comfortabel van de ene stek naar de andere willen varen en het trollend vissen maar niets vinden, is er de Starweld 1600 SC. Dit type boot met een stuurconsole is vooral bij vissers geliefd die verticalen of werpend achter de roofvis aanzitten.

Doordat de stuurconsole midden in de boot zit en dus ook de stoelen, is de boot prima in balans en is er voor en achter veel ruimte. De afmetingen zijn dezelfde als de 1682, maar door de console is het gewicht 392 kg. Door dit gewicht en het gewicht van de console middenin, drift deze boot geweldig.


Een speedboot met viscapaciteiten, de 1600 SC.


Een combinatie van een plezier- en visboot.

Als laatste van de vier types was er de Starweld 1600 DC. Dit paradepaardje is een combinatie van een plezier- en visboot. DC staat voor dubbele cabine waardoor beide personen tijdens het varen comfortabel uit de wind zitten.

Op deze manier kan ook moeder de vrouw af en toe een dagje mee en door het achterste werpplateau uit te trekken creëer je een luxe bank waarop eventuele gasten plaats kunnen nemen. Ook voor op de boot kan je door middel van bijgeleverde kussens een zonnedek aanbieden.


Met een dergelijk schip kan zowel jij als je vrouw tevreden zijn wat af en toe de doorslag kan geven.


Al deze boten zijn geweldig afgewerkt en uitgerust met originele Attwood stoelen.

Wat mij verder bijzonder aansprak en in Nederland nog niet eerder ben tegengekomen, is dat je bij de Nautische Unie de boot volledig elektrisch kan laten maken, zodat je geen benzinemotor meer nodig hebt. Vooral in bijvoorbeeld Duitsland, waar je op veel binnenwateren niet met een benzinemotor mag varen, is dit systeem populair. Maar ook in ons land heb je natuurlijk van dit soort water.


De krachtbron van de Torqeedo prachtig weggewerkt aan de zijkant en afgesloten met deksel.

De voortstuwing geschiedt door een Torqeedo Cruise 2.ol elektromotor die op de spiegel geplaatst wordt en die een 6PK vermogen heeft. De krachtbron van waaruit deze motor zijn stroom krijgt, bestaat uit een aantal compacte, seriegeschakelde accu’s die op een schitterende manier worden weggewerkt in de boot.


6 PK voortstuwing is niet niks en opent werelden.

Bij de Nautische Unie staat een Monark 1682 TL volledig omgebouwd naar elektrisch. De gedachte om in de toekomst geruisloos over het water te glijden, geeft bij mij althans een goed gevoel en je vangstkansen nemen ook toe, direct en indirect. 


Mercury en Yamaha motoren in alle soorten.


Ook voor de zeevisserij is er veel te zien in Delfzijl, zoals de wonderschone SEA-PRO.

Voor meer informatie over de Nautische Unie, klik hier.

Berthil Bos

 

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Gezien bij ...
Willem Moorman -
image description
Vernieuwde Busters
Marc Borst -