Persbericht Sportvisserij Nederland
ZEEHENGELSPORT GOED VOOR JAAROMZET VAN RUIM 165 MILJOEN
De ruim 500.000 mannelijke zeesportvissers in Nederland zetten samen ten minste 165 miljoen euro per jaar om. Opvallend is de groeiende populariteit van de zeebaars, een vissoort die amper tien jaar geleden nog als ‘bijzondere vangst’ gold. In 2006 maakten ruim 90.000 sportvissers één of meerdere keren een zeebaarstrip waarbij ze 16 miljoen euro uitgaven om deze krachtige vis aan de hengel te kunnen vangen. Dit blijkt uit recent onderzoek van TNS NIPO.
Sportvissen in zee-en kustwateren is razend populair en dan mag het best wat kosten. De gemiddelde (mannelijke) zeehengelaar spendeerde in 2006 330 euro aan de zeesportvisserij.
De werkelijke totale omzet van de zeehengelsport is waarschijnlijk nog een stuk hoger omdat de uitgaven van vrouwen en kinderen die op zee vissen niet door TNS NIPO zijn berekend. Wie denkt dat deze groep niet al te groot is, zit er goed naast. Afgelopen jaar trokken namelijk circa 80.000 vrouwelijke en 70.000 sportvissers onder de 15 jaar naar zee om er een hengel uit te werpen.
CATCH&RELEASE
Van oudsher is de zeehengelsport goed voor een lekker maaltje vis om mee naar huis te nemen. Hoewel nog steeds 70 procent van de zeesportvissers wel eens zelfgevangen vis mee naar huis neemt, groeit het enthousiasme voor ‘catch&release’. Hierbij staat de beleving voorop en wordt de vis direct na de vangst teruggezet - onder
sportvissers op het binnenwater is dit al jaren regel. Vooral onder de ruim 90.000 zeebaarsfanaten raakt catch&release steeds meer in zwang: de helft van de zeebaars zwemt na de confrontatie met een hengelaar weer vrij rond. Dit maakt het mogelijk om op een duurzame en economisch zeer interessante manier met deze vissoort om te gaan. De reden dat de zeebaars steeds populairder wordt is te vinden in de klimaatverandering. Door het opwarmende zeewater trekt deze vis vanuit het zuiden steeds meer onze kant op. Daarbij is de zeebaars ongekend sterk wat het vangen van deze vis een grote uitdaging voor de sportvisser maakt. Dit verklaart mede waarom steeds meer binnenwatervissers uitstapjes maken naar het zoute water.
Opvallend is dat juist de zeebaarsvisser ‘big spenders’ zijn. TNS NIPO becijferde dat deze groep maar liefst 540 euro per jaar aan zijn hobby uitgeeft waarvan 175 euro specifiek aan de zeebaarsvisserij.
POPULAIRE PLATVIS
Populairste vissoorten zijn echter nog steeds schol, schar en bot; 52 procent van de zeevissende mannen ving afgelopen jaar minstens één van deze platvissen. Makreel werd door 42 procent gevangen en bijna eenderde wist kabeljauw boven water te halen. Deze vissoorten gaan traditiegetrouw veel mee voor consumptie: gemiddeld neemt de zeevisser per jaar 3,4 kilo makreel en 2,1 kilo kabeljauw mee naar huis.
WERKGELEGENHEID
De totale hengelsport is in Nederland goed voor 3.300 mensjaren werkgelegenheid en een omzet van ruim 700 miljoen euro. De hengelsport is daarmee van grote economische betekenis. Niet vreemd als je bedenkt dat ons land bijna 2 miljoen sportvissers telt.